Kvinne blir lyttet på med et stetoskop. Foto.
© Colourbox

Helse og omsorg

SV-forslag vil rasere velferden

– Viktigere for SV å fjerne private tilbydere enn å sikre befolkningen gode tjenester.

Ifølge SV bør ingen private selskaper få lov til å ta ut profitt på å utføre velferdsoppgaver til det offentlige. Nå skal et offentlig utvalg utrede såkalt «nullprofitt». FrPs kommunalpolitiske talsmann, Helge Andre Njåstad, mener forslaget vil føre til dårligere kvalitet på tjenestene.

– Et slikt forslag vil langt på vei rasere kommunenes velferdstilbud, fjerne brukernes valgfrihet og føre til jevnt over dårligere kvalitet på eksisterende tjenester, sier han.

Helge Andre Njåstad er ikke imponert over at SV er mer opptatt av å fjerne private tilbydere enn å sikre befolkningen gode tjenester. © Markus Endresen

Miks av offentlige og private gir de beste tjenestene

Njåstad forteller at SV i praksis ønsker et forbud mot private tilbydere innen offentlige tjenester.

– Erfaringene fra Norge og andre land vi kan sammenligne oss med viser at en god miks av offentlige og private tilbydere gir de beste tjenestene, der man også har et fokus på ressursutnyttelse. SV ønsker i praksis et forbud mot private tilbydere innen offentlige tjenester, sier Njåstad, og avslutter:

– Det er viktigere for SV å fjerne private tilbydere i det offentlige enn det er å sikre befolkningen gode tjenester.

Mer informasjon