Handlingslammet regjering © Bjørn Inge Bergestuen

Sylvi gikk til angrep på regjeringens prioriteringer

I helgen har FrPs landsstyremøte og Sylvi åpnet sin tale med å uttrykke FrPs uforbeholdende støtte til Ukraina.

Hun var tydelig på at Norge slett ikke er noen krigsprofitør og at Tyskland og resten av Europa bør være takknemlige for bidraget Norge gir i krisen.
– Noen sier Norge er krigsprofitør og at vi skal skamme oss for at vi tjener store penger på salget av olje og gass. Det kommer ikke på tale. Istedenfor å bli omtalt som krigsprofitør bør Europa sende en stor takk til Norge. Takk for at vi bidrar til å avhjelpe situasjonen som Tyskland og Angela Merkel har skapt med sin hodeløse klimapolitikk, sa Listhaug.

Handlingslammet regjering

Videre snakket Listhaug om regjeringens prioriteringer.
– Vi står i en situasjon hvor Staten blir rikere og rikere, som følge av skyhøye energipriser, samtidig som varsellampe etter varsellampe tennes for folk flest, arbeidsplasser og bedrifter, sa Listhaug.

Bakgrunnen for kritikken kommer etter at regjeringen i sitt forslag til statsbudsjett øker skatter og avgifter med 46 milliarder kroner, samtidig som staten har skyhøye inntekter.
– Stopp ranet av vanlige folks lommebøker! Stans nedbyggingen av norsk næringsliv! Snu i tide, før dere ødelegger den økonomiske tryggheten vi fortjener i Norge, var Listhaugs innstendige bønn til regjeringen.

Listhaug pekte på at Finansminister Trygve Slagsvold Vedum virker ute av stand til å håndtere situasjonen fordi det virker som han ikke forstår alvoret selv.

– Vi husker alle hvordan finansministeren sto på NRK Debatten i vår, og hevdet at alle skulle få bedre økonomi i år. La meg minne om at dette var flere måneder etter at krigen hadde startet, og inflasjonen og energiprisene var allerede rekordhøye. Enten så har landet en finansminister som lyver, eller så har landet en finansminister som rett og slett ikke kan å regne. Uansett er det en uholdbar situasjon. For alle visste da, og vi vet nå, at lommebøkene til vanlige folk tappes dag for dag, til skyhøye strømpriser, rekordhøye drivstoffpriser, og galopperende matvarepriser. Hvordan kan vi forvente at finansministeren og regjeringen skal føre en politikk som løser disse problemene, når de ikke engang skjønner hva som skjer, spurte Listhaug.

Listhaug slo videre fast at FrP står på folkets side. For FrP er det viktigere at folk har trygghet for at de har råd til å betale regningene sine enn at staten skal få enda flere penger på bok.

–Vi har politikken som vil gjøre hverdagen enklere for folk, sa Listhaug og ramset opp FrPs forslag:

• Makspris på strøm på 50 øre, staten skal tilbakebetale alt over dette
  • Halvering av matmomsen
  • Fjerne drivstoffavgiftene

Listhaug gikk også til angrep på koblingen mellom Ap og Lo.

– Og nok en gang viser AP-regjeringen at velferd faktisk ikke er det aller viktigste for deres politikk. Regjeringen syns det er viktigere å betale LO tilbake for sin millionstøtte. De har til nå brukt 600 millioner kroner på å øke fagforeningskontingenten mens de ikke setter av en eneste krone ekstra til enslige minstepensjonister som lever på en inntekt under EUs fattigdomsgrense.

Usosiale kutt

Sylvi tordnet videre mot det hun mener er usosiale kutt fra regjeringen.

– SP og AP fører den mest usosiale politikken jeg noensinne har opplevd: Statens sparegris tyter over av penger, samtidig som folk sliter i hverdagen. Vi ser at Matsentralen melder om at stadig flere med normale inntekter ikke har råd til å kjøpe seg mat. Hva gjør regjeringen? De kutter i budsjettet til Matsentralen. Vi ser at stadig flere får psykiske utfordringer, og trenger noen å snakke med. Hva gjør regjeringen? Kutter i budsjettet til frivillige organisasjoner som har hjelpetilbud.

Stadig flere sliter med å få endene til å møtes, enten det er minstepensjonister, aleneforsørgere, eller barnefamilier. Hva gjør regjeringen? Øker skatter og avgifter, sa Listhaug.

Staten er ikke Støre og Vedums private sparegris

Listhaug påpeke at regjeringen åpenbart ikke har penger til å hjelpe folk, men mer av nok penger til andre ting.

– Vedum og Støre må snart innse at det ikke er deres personlige sparegris de forvalter, men det er folkets penger. Det er penger som arbeidere og folk i Norge har skaffet til fellesskapet, og det er på høy tid de får litt mer igjen for innsatsen sin, sa Listhaug.

– Regjeringen kutter i veibygging og investeringer som skal bygge Norge. Men de punger ut 2650 millioner kroner for en eiendom i Trøndelag. Det har de råd til. Selvsagt skal ikke dette selges til kinesere og russere. Det stopper sikkerhetsloven. Det er som å vinne jackpotten i Vikinglotto sier en av selgerne om at staten kjøpte eiendommen til over 1 milliard kroner over takst.

Listhaug avsluttet talen med at FrP skal ta kampen for dem som nå sliter
– Det er mange som føler utrygghet nå. Utrygghet for egen økonomi. Utrygghet for egen arbeidsplass. Utrygghet for hvilken kvalitet bestemor, barna våre og vi selv får dersom vi trenger eldreomsorg, barnehage, skole eller sykehusbehandling. Det er vår jobb å kjempe for deres trygghet, og den kampen skal vi jammen meg ta sammen!

Her kan du se partiledertalen

Mer informasjon