© Colourbox

Symbolpolitikk redder ikke klimaet

Fremskrittspartiet vil ha en klimapolitikk som faktisk fungerer i stedet for symbolpolitikk som straffer folk i hverdagen.

Den norske klimadebatten er i altfor stor grad preget av politiske symboler, manglende konsekvensutredninger og for liten tro på markedet. Resultatet av dette er mange meningsløse påbud, forbud og reguleringer som plager folk i hverdagen og som hindrer vekst og verdiskaping i Norge.

FrP vil:

• Føre en effektiv klima- og miljøpolitikk fri for politiske symboler
  • Basere politikken på aktiv bruk og forvaltning fremfor vern av naturen
  • Støtte forsknings- og teknologiutviklingsprosjekter som kan bidra til redusert fotavtrykk på klima og miljø
  • Basere all gjennomføring av klimatiltak på en grundig kost/nytte-analyse
  • Bruke klimakvoter for å gjennomføre utslippskutt der det er mest kostnadseffektivt
  • Fortsette å utvikle olje, gass og leverandørindustrien i Norge
  • Styrke satsingen på hydrogen og biogass
  • Starte en aktiv politikk for skogplanting for å redusere utslipp og øke verdiskapingen i Norge
  • Skjerme norsk landbruk og fiskerier for særegne klimatiltak som flytter produksjonen ut av Norge
  • Si nei til nye reguleringer, påbud og forbud som innskrenker innbyggernes frihet og egne valg
  • Forsterke arbeidet mot forsøpling på land og i havet
  • Si nei til forbud mot bensin- og dieselbiler

Det må lønne seg å ta miljøvennlige valg

FrP er det eneste alternativet til dagens symbolske klimapolitikk. Vi vil føre en klima- og miljøpolitikk som både kutter utslipp, tar hensyn til norsk industri og øker verdiskapingen i Norge. Det betyr at det må lønne seg for folk og bedrifter å ta smarte og miljøvennlige valg.

Vi vil ha en klimapolitikk som fungerer i stedet for symbolpolitikk

Skal ikke straffes for å trenge bilen

I Norge er det mange som trenger bilen i hverdagen. Du skal ikke straffes for at du må kjøre til jobb eller for å levere i barnehagen eller på skolen.

Politikerne må heller ta ansvar for å gjøre nye og mer miljøvennlige biler billigere, slik at det blir enklere for folk å velge det som forurenser minst.

Du skal ikke straffes for å trenge bilen. © Colourbox

Til kamp mot plast i havet

Havet er ikke en søppelkasse. Fremskrittspartiet vil styrke kampen mot plast i havet og annen marin forsøpling. De siste tiårene har det vært en svært negativ utvikling når det kommer til plast i havet. Det er nå på tide at vi får på plass en forpliktende avtale for å bekjempe denne utviklingen.

Vi trenger ikke flere tomme ord, men konkrete handlinger. På samme måte som vi har en Paris-avtale for utslipp av klimagasser, må vi ha en avtale for havet som omhandler forhold i Norge og internasjonalt.

FrP vil styrke kampen mot plast i havet © Colourbox

Sterkere virkemidler

Fremskrittspartiet har fått gjennomslag for en rekke forslag for å bekjempe plast i havet, blant annet at straffene for dumping av avfall fra skip skal økes. Vi har sett eksempler på båter som dumper søppel i havet og får en bot, men det er ikke sikkert at dette er nok.

FrP mener det kan innføres en prikkbelastning lik det vi har i trafikken for dem som gjør dette gjentatte ganger. Da kan man vurdere en karanteneordning der man utestenges fra å anløpe norske havner en periode eller innføre andre straffer som svir.

Ja til norsk olje og gass

For Fremskrittspartiet er det viktig å satse videre på olje- og gassnæringen som en av de reneste i verden.

Sverdrup-feltet alene vil gi 1 400 milliarder kroner i inntekter, og 900 av disse milliardene kan vi bruke til å bygge velferdssamfunnet videre. Disse inntektene og arbeidsplassene olje- og gassnæringen skaper, er det dessverre mange som ikke vil ha.

Tidligere i år behandlet Stortinget regjeringens forslag til klimaplan. Det er uten tvil den saken som vil gi størst konsekvenser for fremtidig politikk og budsjetter de neste 10-20 årene. For FrP har det hele veien vært uaktuelt å mer enn tredoble CO2-avgiften på norske arbeidsplasser eller å elektrifisere sokkelen som vil føre til lite annet enn utflagging av norsk industri og tap av verdiskaping.

For FrP er det viktig å satse videre på olje- og gassnæringen. © Colourbox

FrP vil ha en klimapolitikk som faktisk fungerer, fremfor symbolpolitikk som straffer folk i hverdagen.

Les mer om vår politikk her