© Fremskrittspartiet

Skole og utdanning

Undersøkelse: Private barnehager fremdeles best

Årets foreldreundersøkelse viser igjen at private barnehager er bedre enn de offentlige.
Himanshu Gulati smilende i stortingssalen. Foto.
Himanshu Gulati Kommentator

Årets foreldreundersøkelse fra Utdanningsdirektoratet viser at norske foreldre er svært fornøyd med barnehagetilbudet i Norge. Dette viser at miksen av offentlige, ideelle og private aktører fungere svært godt, mener medlem i utdanningskomiteen på Stortinget Himanshu Gulati.

- Foreldreundersøkelsen stadfester nok en gang at barnehagetilbudet i Norge er godt. Barnehageforliket fra 2003 har dannet grunnlaget for at tilfredsheten har stått seg over år. Regjeringen har gått til ideologisk kamp mot de private barnehagene, denne kampen må ta slutt, og vi må heller fokusere på å sikre like rammevilkår for de private barnehagene, sier Gulati

Resultatene viser at foreldre med barn i både kommunale og private barnehager er godt fornøyd på samtlige områder, og at foreldre med barn i private barnehager er spesielt fornøyde med barnehagens rammebetingelser, som lokaler, leker, utstyr og bemanningstetthet.

- De private barnehagene scorer igjen høyest på samtlige spørsmål. Konkurranse bidrar til at alle som skal levere barnehagetjenester må strekke seg hver eneste dag for å sikre en best mulig tjeneste til dine barn. Vi må legge til rette for at private initiativtakere og grundere har muligheter til å lykkes, derfor foreslo blant annet Frp en betydelig sum i vårt alternative budsjett for å dekke pensjonskostnaden, fortsetter Gulati.

- Sosialistenes narrativ om at private barnehageeiere er kyniske velferdsprofitører stemmer simpelthen ikke, avslutter han.