Foto av Tybring Gjedde
© Bjørn Inge Bergestuen

Utenriks og forsvar

– Useriøst forslag

Tirsdag skal Forsvaret drøfte justeringer i husleieprisene for forsvarspersonell. Christian Tybring-Gjedde reagerer kraftig på forslaget.

– Vi kan ikke ha et system med beordringsplikt der den ansatte pålegges 300 prosent økte boutgifter. Useriøst forslag, er det første man tenker. Uintelligent er det andre, sier Tybring-Gjedde, som leder FrPs utenriks- og forsvarsfraksjon på Stortinget.

– Ikke hvilken som helst arbeidsplass

Tirsdag skal Forsvaret møte arbeidstakerorganisasjonene for å drøfte justeringer i husleieprisene.

– Forsvaret er ikke hvilken som helst arbeidsplass. Vi trenger at våre menn og kvinner i uniform som allerede er opplærte og operative vil fortsette i jobben. I tillegg er det behov for noenlunde attraktive betingelser for befal, slik at nyrekrutteringen ikke svekkes. Dette forslaget vil føre til det motsatte, sier Tybring-Gjedde.

– Kalkukatorpolitikk

For Fremskrittspartiet er det viktig å beholde kompetanse og godt trent personell så lenge som mulig. Det er ressurskrevende både i form av penger og ikke minst tid å rekruttere og trene opp nytt personell.

– Dette forslaget er et eksempel på kalkulatorpolitikk og new public management som egentlig ikke burde høre hjemme i Forsvaret. Vi må evne å gjøre ting smartere og mer smidig enn dette. Fremskrittspartiet vil motsette seg alle tiltak som vil gjøre hverdagen til våre soldater dårligere og i ytterste konsekvens redusere Forsvarets kvalitet og evne til å løse sine oppdrag, avslutter Tybring-Gjedde.