Sylvi Listhaug på talerstolen under partiets landsmøte i 2022. Foto.
© Pia Sønstrød

– Uten frihet er vi ingenting

Partileder Sylvi Listhaug var klar og tydelig da hun åpnet Fremskrittspartiets landsmøte fredag: Våre verdier er under angrep.

Fredag åpnet Sylvi Listhaug Fremskrittspartiets landsmøte med en flammende tale om viktigheten av å verne om våre frihetsverdier. Hun begynte med å gi sin og partiets uforbeholdne støtte til Ukraina.

– Den russiske maktelitens grusomheter i Ukraina er et kaldt gufs fra fortiden. Putins invasjon, krigsforbrytelser, og illegale nedslakting av uskyldige barn, kvinner og menn i et demokratisk land i Europa er både uakseptabel og ulovlig. Eldre mennesker som overlevde Hitlers Holocaust blir drept av Putins bomber. Nå banker ondskapen på Europas dør, og vi kan ikke sitte stille, sa hun.

– La meg derfor sende Fremskrittspartiets uforbeholdne støtte til dem som nå står i frontlinjen i krigen mot kommunisme, tvang, undertrykking og autoritære krefter i Europa, la hun til, og ramset opp blant annet ukrainske soldater, sivilister og president Zelenskyij.

Våre verdier er under angrep

Listhaug fortsatte med å sende stikk til både den rødgrønne regjeringen og Høyre:

– Vi går inn i et nytt tidsskille nå, og det vil kreve mye av oss. Det vil kreve politisk handlekraft. Vi kan ikke «følge situasjonen nøye». Vi kan ikke «se an utviklingen». Vi må ta ansvar for vår egen trygghet og frihet, og det første steget må være en umiddelbar oppbygging av det norske forsvaret! Naivismens tid er forbi. Nå bør det være åpenbart for alle at det er viktigere å bruke penger på eget forsvar, trygghet og sikkerhet, enn å kjøpe flere handlegater i London og aksjer på verdens børser, sa partilederen, og la til at Norge også må styrke og utvikle samarbeidet med våre viktigste allierte, USA og NATO.

– Løsningen er imidlertid ikke å bruke krigen i Ukraina til å gjenopplive en dødfødt norsk EU-debatt. Jeg har registrert at Høyre på sitt landsmøte vedtok at de skal løfte frem en ny EU-debatt. Til det har jeg en klar og tydelig beskjed: Hvis Høyre har ambisjoner om å styre Norge sammen med FrP etter valget i 2025, så kan de bare legge drømmen om Brussel død med én eneste gang, sa hun til stor applaus fra salen.

– Ytringsfriheten skal seire

Partilederen understreket at vi ikke må glemme de andre frihetskampene som kjempes hver eneste dag. Blant disse finner vi kampen for ytringsfrihet og demokrati.

– Når mennesker fra andre kulturer kommer til Norge, er det våre verdier som skal gjelde. Jeg blir skremt av utviklingen vi har sett i Sverige, der bomber, drap og gjengoppgjør nesten er dagligdagse hendelser. Dette skjer på grunn av en hodeløs innvandringspolitikk. Dessverre er også utviklingen negativ i Norge, sa partilederen, og fortsatte:

– Politifolk som gjør jobben sin og forsvarer ytringsfriheten blir møtt med steinkasting og vold, senest i Sandefjord forrige helg. Det er unødvendig og respektløst å brenne Koranen eller Bibelen, og jeg vil ta klar avstand fra det. Men FrP vil alltid forsvare retten til å gjøre det. Ytringsfriheten skal seire. De som har problemer med at det er lov å brenne koranen i Norge får flytte til et land som forbyr det. I Norge skal man respektere og etterleve våre verdier og lover – her skal FrP alltid være kompromissløse!

Ytringsfriheten skal seire, sa Sylvi Listhaug under åpningen av FrPs landsmøte. Her er hun avbildet på en demonstrasjon mot høye strømpriser tidligere i år.

En verdikamp vi ikke kan tape

Listhaug påpekte at om lag fire milliarder mennesker i verden lever i samfunn styrt av autoritære krefter, og var tydelig på at deres kamp for frihet, ytringsfrihet, likestilling og menneskerettigheter også er vår kamp.

– FrP har alltid løftet kampen om frihet, ideologi og viktigheten av våre verdier. Det er verdier som skiller vårt demokrati for diktaturer og autoritære regimer. FrP skal alltid beskytte verdier som ytringsfrihet, religionsfrihet, likestilling og demokrati. Vi skal ikke ha forståelse eller legge til rette for at skikker og holdninger som bryter med disse aksepteres i Norge. Dette er en verdikamp vi ikke kan tape.

– Tiden for naiv energipolitikk må være over

Fremskrittspartiet har lenge advart mot venstresidens ønske om å legge ned eller redusere utvinning av olje og gass på norsk sokkel. Listhaug poengterte at vi nå ser konsekvensene av en feilslått energipolitikk i Europa:

– Å legge ned norsk olje og gass, eller andre energikilder i andre europeiske land, har ført til at Putin har fått større makt. Å gjøre Europa avhengig av russisk gass har vært en gedigen feil, som folk flest og bedrifter i Norge nå betaler prisen for. Jeg vil derfor komme med en oppfordring til Ap, Sp og Høyre: Nå må tiden for naiv energipolitikk være over. Dere må slutte å la partier som i praksis er Putins beste venner presse dere til å spille hasard med norsk sikkerhetspolitikk og norske arbeidsplasser. Energipolitikk er frihetskamp, og FrP skal stå skulder til skulder med våre oljearbeidere, slo hun fast.

Beskjed til «kalkulator-Trygve»: Kom deg ut av kontoret!

I sin tale levnet partilederen liten tvil om at den største fienden mot folks økonomiske frihet heter Trygve Slagsvold Vedum. Hun er lite imponert over at finansministeren «følger situasjonen nøye» mens norske arbeidsplasser og husstander opplever et strømsjokk.

– Bedriftene får ingenting, og arbeidsplasser er i fare. Barnefamilier og pensjonister får ikke endene til å møtes. I en tid hvor folk blør, har vi altså en finansminister som har låst seg inne på kontoret i Oslo for å «følge situasjonen nøye». Min beskjed til «kalkulator-Trygve» er klokkeklar: Kom deg ut av kontoret og sørg for at folk flest og bedrifter får hjelp til å komme seg gjennom strømkrisen!

Listhaug minnet også om at Senterpartiet før valget uttalte at de ikke kunne sitte i en regjering der bensin- og dieselprisene var over 20 kroner literen.

– Nå har de snart sittet i regjering i et halvt år, og prisene har aldri vært høyere! Folk som er avhengige av bilen blir flådd ved pumpene. Trygve, du har to valg: Enten gjør du som FrP foreslår og fjerner avgiftene på bensin og diesel, eller så får du kommer deg ut av regjering. Det er ikke mange som stemte Sp som smiler nå. Latteren er borte, kaffekanna er tom og vi har fått erfare at det er vanlige folks tur – til å bli flådd. Samtidig flommer pengene inn i statskassa. Trygve, du må slutte å være Onkel Skrue, oppfordret hun.

– Norge har nok penger

Partilederen påpekte for landsmøtet at rettighetene, friheten og tryggheten til dem som bygget landet er svekket. Ap, Høyre, Sp, KrF og Venstre har gjennom sitt pensjonsforlik for drøye ti år siden snytt pensjonistene for 61 milliarder kroner, og årets trygdeoppgjør gjør at de taper ytterligere to milliarder.

– Kampen for pensjonistene er vår kamp. Vi har vunnet noen slag, men kampen er langt fra over. Å kjempe pensjonistenes kamp ligger i vårt DNA. Norge har nok penger. Vi kan slutte med symbolpolitiske klimatiltak som å strekke strømkabler ut til oljeplattformene, bistand som ikke virker, og en feilslått og naiv innvandringspolitikk, så har vi mer enn nok penger til å gi pensjonistene det de fortjener. Kampen for pensjonistene er en verdikamp, og FrP er det eneste partiet som står på pensjonistenes side, tordnet Listhaug.

Stopp pensjonsranet

Les mer om FrPs politikk her

Frihet for barnefamiliene

Listhaug var ikke nådig i sin omtale av foreldrepermisjonsordningen, der mange nybakte mødre og familier står i kampen mot styringskåte politikere.

– Jeg og FrP respekterer at familier har ulike behov, og vi mener det står respekt av at mor eller far velger å være lenger hjemme med barna sine. Det er ikke et problem. Uansett hvor opptatt man er av likestilling vil ikke fedre kunne gå gravide, føde barn eller amme. Det er biologiske forskjeller på mor og far som ingen politiske vedtak kan oppheve. At mor skal tvinges tilbake på jobb og måtte gå fra en baby på seks-syv måneder er hjerterått. Nok en gang blir det forskjeller mellom folk. Noen har råd til å ta permisjon uten lønn, andre har det ikke. Det rammer nok en gang de som har minst hardest, sa hun oppgitt.

– Barnefamilienes kamp er definitivt vår kamp. FrP kommer alltid til å kjempe for at familiene skal få ta valgene rundt kjøkkenbordet, istedenfor at politikere skal gjøre det rundt et regjeringsbord!

FrP vil ha større frihet for barnefamiliene.

– Ideologiske skylapper og privatallergi

Det å sørge for gode helsetjenester, handler om noe av det viktigste i livene våre: Trygghet og frihet, poengterte Listhaug.

– Det innebærer at vi har tilgang på legemidler, operasjoner og behandling når vi trenger det, uavhengig av hvor tjukk lommeboka er. Pandemien har økt helsekøene. Over 240 000 mennesker står i kø. Og mange av dem lider. Samtidig som mange av disse har fått satt livene sine på vent, vet vi at private sykehus har mye ledig kapasitet og både kan og vil hjelpe. Det burde vært en selvfølge at vi benyttet oss av disse for å redusere køene. Dessverre har helseminister Kjerkol og regjeringen ideologiske skylapper og privatallergi. De vil at staten skal styre alt. Helseministeren har så liten respekt for de private aktørene at hun kaller dem «lettbeinte». Dette er altså aktørene som hjalp oss gjennom pandemien. Det er ikke til å tro. Neste år fjerner regjeringen fritt behandlingsvalg. Det er et massivt angrep på folks frihet og en veldig dårlig politikk for norske pasienter, sa Listhaug, og la til at det viktigste er at folk får den behandlingen de trenger, ikke om sykehuset er privat eller offentlig.

FrP tar kampen for norske pasienter

Selv om regjeringen tar stadig nye grep som begrenser folks frihet, kunne Listhaug med jubel konstatere at det å kjempe for enkeltmennesker faktisk virker.

– Denne uken fikk vi endelig beskjed om at kampen for de CF-syke var vunnet. Nå skal medisinen gis til disse pasientene i Norge! Jeg er så glad på vegne av Ellen, Christian, Lasse og alle de andre CF-syke som nå endelig får hjelp til å puste igjen. Det har vært hjerteskjærende og provoserende at rike Norge ikke har tatt seg råd til å gi dem den medisinen de trenger for å ha et verdig liv. Det å kjempe den lille manns sak, er vårt DNA. Derfor var det en selvfølge for oss å ta den kampen sammen med pasientene, og jeg tror John Alvheim ville vært stolt av oss i dag!

Listhaug minnet imidlertid om at det fortsatt er andre pasienter som ikke får medisinen eller behandlingen de trenger.

– FrP skal kjempe for norske pasienter hver eneste dag. Vi gir oss ikke før vi har fått endret systemet slik at norske pasienter får tilgang til de beste legemidlene som finnes. Det skulle bare mangle. Når vi vinner valget, skal dette være det første vi rydder opp i, slo partilederen fast.

– Uten frihet er vi ingenting

Hun avsluttet talen sin med å se frem mot kommunevalget neste år. Partilederen understreket at FrPs løsninger gir folk mer frihet og mindre tvang, og at partiets politikk handler om å stole på folk, ikke styre folk. FrPs ideologi handler om mindre stat, ikke mer stat.

– Vi nærmer oss et kommunevalg som handler om at folk skal slippe skatt på hjemmene sine, få velge selv hvilket sykehjem de skal bo på eller om barna skal gå i private eller offentlige barnehager. Om du skal få bygge huset eller garasjen du har drømt om. Om hverdagen din skal bli enklere eller vanskeligere. Dette verdivalget skal vi vinne! Vi tar kampen mot venstresiden som tror offentlige monopoler er fremtiden, når vi vet at det er et gufs fra fortiden. Vi skal ta kampen for dem som bygde landet, og dem som skal arve det, sa Listhaug, og avsluttet:

– Våre verdier er under angrep, og det er FrP og FpU som er frihetsverdienes siste skanse. Uten frihet er vi ingenting!

FrP og FpU er frihetsverdienes siste skanse. Uten frihet er vi ingenting! © Colourbox

Mer informasjon