Bård Hoksrud
© Bjørn Inge Bergestuen

– Venstres forslag er livsfarlig

Venstre foreslo nylig at alle nye fritidsbåter skal være utslippsfrie innen 2030. Transportpolitisk talsperson i FrP, Bård Hoksrud, kaller forslaget livsfarlig.

– Venstres forslag er livsfarlig. Det er noe helt annet å gå tom for strøm langs en vei hvor man bare stopper og kan parkere trygt enn å gå tom for strøm ute på sjøen. Får man problemer med båten eller går tom for strøm kan man blir slått mot land med de fatale konsekvensene det kan få. V sitt forslag er en fare for sikkerheten – her setter de klimahysteri foran liv og helse. Forslaget er rett og slett livsfarlig og lite gjennomtenkt.

Dårlig løsning

Hoksrud mener at forslaget til Venstre vil være nær umulig å gjennomføre.

– Vi har allerede mangel på ladestasjoner for elbiler, hvordan i all verden skal Venstre finansiere og få mer kapasitet fra strømnettet?

– Vi har nådd et punkt i klimadebatten hvor man skal forby absolutt alt som har motor. Istedenfor å la det private næringsliv utvikling av teknologi gå sin gang, så skal man tvinge folk til å gå over til dårlige løsninger. Teknologien er ikke moden for å tvinge produsentene til å være «utslippsfrie» innen 2030, legger han til.

– Useriøs symbolpolitikk

FrP-politikeren forteller også at Anders Valland i SINTEF har uttalt at elektriske fritidsbåter ikke vil bety noe for klimaet.

– Vi er veldig positive til ny teknologi, som elbåter, men dette må folk få bestemme selv, ikke bli tvunget til gjennom et påbud som Venstre ønsker. Vi vet også at når det gjelder klimagassutslipp, så vil det fremdeles – selv om man elektrifiserer hele verdens fritidsbåtflåte – ikke bety noen ting i en internasjonal sammenheng, sier Hoksrud og avslutter:

– Her driver Venstre med en useriøs symbolpolitikk som rammer de med fritidsbåt. Vi politikere skal gjøre hverdagen enklere for folk, ikke vanskeligere.

Mer informasjon