Per-Willy Amundsen
– I alt for lang tid har vi nektet å snakke om gjengkriminaliteten blant innvandrerbarn. © Elin Eike Worren

Innvandring og integrering

– Vi må bekjempe gjengkriminalitet

Justispolitisk talsperson i FrP, Per Willy Amundsen, foreslår flere tiltak for å få bukt med den økende gjengkriminaliteten.

Fremskrittspartiet foreslo nylig en pakke med ti tiltak mot gjengkriminalitet. Bakgrunnen for forslagene er den økende gjeng- og ungdomskriminaliteten man de siste årene har sett i blant annet Oslo.

– Sverige har et enormt problem på grunn av naiv innvandringspolitikk og en lite hard hånd i justispolitikken. Det er åpenbart at de ikke satte inn nødvendige ressurser i tidlig fase. Vi er på full fart dit Sverige er, og det er nødvendig å sette inn virkemidlene som trengs så fort som mulig, begynner Per Willy Amundsen, som er justispolitisk talsperson for Fremskrittspartiet.

Gjengkriminalitet i Oslo

Amundsen mener at utfordringene knyttet til gjengkriminalitet blant minoritetsbarn har blitt skyvet under bordet.

– I alt for lang tid har vi nektet å snakke om gjengkriminaliteten blant innvandrerbarn. I Oslo ser vi at kriminaliteten blant ungdomsgjenger eskalerer og blir stadig mer alvorlig. Vi må tørre å snakke om problemene som har oppstått på grunn av en hodeløs innvandringspolitikk, sier Amundsen.

Større konsekvenser

Fremskrittspartiet ønsker også at lovbruddene skal få større konsekvenser enn i dag.

– Ungdommer som har gjort lovbrudd må settes i lukkede institusjoner som drives av kriminalomsorgen. Vi foreslår også å reversere den kriminelle lavalderen til å være 14 år, slik den var i 1987. Vi må sette klare grenser for ungdommene våre, sier Amundsen og avslutter:

– Når et dysfunksjonelt barnevern ikke fungerer, så må noen andre ta ansvar. Kriminalomsorgen lykkes langt bedre enn barnevernet i å rehabilitere disse unge kriminelle.