Sylvi Listhaug på talerstolen under FrPs landsstyremøte. Foran sees et videokamera. Foto.
© FrP

FrP vil stoppe sløsingen og bygge Norge

Partileder Sylvi Listhaug lover at Fremskrittspartiet vil ta opp kampen for vanlige folks økonomi og hverdag.

Lørdag startet Fremskrittspartiets landsstyremøte med partilederes tale. Sylvi Listhaug er klar til å ta opp kampen for vanlige folk og dem som trenger det aller mest.

– Vi skal stå opp for enkeltindividet, vanlige folks frihet, muligheten til å velge, at staten ikke skal vokse seg enda større og at også vanlige folk skal ha muligheter til å velge seg private løsninger; ikke bare dem med tykke lommebøker.

Vil styrke pensjonistenes økonomi

Listhaug understreket at FrPs viktigste oppgaver de neste fire årene er å stoppe sløsingen og bygge Norge, sikre innbyggerne bedre tjenester og være ombudspersoner som tar vanlige folk på alvor. Hun påpekte også at mens de andre partiene i Stortinget og i valgkampen har snakket om klima nærmest på inn- og utpust, nevnes pensjonistene knapt med ett ord.

– FrP vil øke minstepensjonen og fjerne avkortningen. Nesten én million nordmenn er alderspensjonister, men bare FrP er opptatt av å løfte dem frem, sa partilederen.

– Når man skal «redde verden» er det visst ikke så farlig at minstepensjonistene i Norge lever på inntekter under fattigdomsgrensen. Det er ingen andre enn FrP som er opptatt av å få slutt på pensjonsranet av gifte og samboende pensjonister: Avkortningen. Straffen for at man bor sammen med den man er glad i. Jeg lover at FrP vil kjempe pensjonistenes sak de neste fire årene, la hun til.

FrP vil øke minstepensjonen og fjerne avkortningen for gifte og samboende pensjonister. © Colourbox

– Tragisk

Partilederen lovet også at FrP skal ta tak i ordninger og systemer som ikke fungerer. Mange innbyggere i Norge opplever å bli svikter når de trenger hjelp fra fellesskapet aller mest. Listhaug trakk frem en av de verste sakene hun har vært ute for:

– Måten lille Isabella og familien hennes ble behandlet av Hustadvika kommune. Isabella ble født med en svært alvorlig sykdom som jeter Tay-Sachs, der gjennomsnittlig levetid er fire år. Da jeg besøkte familien første gang, var hun 1 år. En liten tulle med mørke krøller. Foreldrene til Isabella brukeren resten av hennes liv til å kjempe en kamp mot kommunen. De slet seg helt ut, fortalte hun.

Lille Isabella måtte på slutten av livet flytte inn i en leilighet på sykehjemmet.

– Det er så uverdig at jeg mangler ord. Isabella døde da hun var tre år, yngre enn lille Steffen min er. At velferds-Norge kan behandle en familie på denne måten er tragisk. De burde fått bruke den korte tiden de hadde sammen som familie, til å samle minner, sa Listhaug.

Hun påpekte ar FrP har sikret at det skal bygges en nasjonal pilot - Norges første barnehospice med kompetansesenter i Kristiansand - et sted der hele familien med dødssyke barn skal få helhetlig oppfølging.

– Jeg håper den nye regjeringen støtter opp om dette tilbudet og ikke stopper det, som vi vet Sp har tatt til orde for, oppfordret hun.

– Norge er en sinke

Listhaug fortsatte med å understreke at det er en skam at folk dør og lider i Norge fordi det for noen er viktigere å spare penger enn å redde liv.

– Norge er en sinke på å ta i bruk de beste og nyeste medisinene og behandlingsmetodene, slo hun fast.

– Det er bare FrP som engasjerer seg for dødssyke mennesker som ikke får tilgang til livsnødvendige medisiner og behandling. Dødssyke pasienter som har cystisk fibrose får ikke dekket den livreddende medisinen Kaftrio. Medisinen er dyr, men det er altså ca 400 personer i Norge med denne sykdommen. Mange ender med å måtte gjennomføre lungetransplantasjon som også koster betydelige summer og kan gi store utfordringer, poengterte hun videre.

Listhaug har stilt mange spørsmål om dette til Bent Høie og Erna Solberg, og fortalte at hun fikk frysninger av svarene - der man ikke evnet å se menneskene og lidelsene. Hun er spent på om dette blir tatt tak i av den nye helseministeren.

– Dette rammer vanlige folk. De med mye penger kan kjøpe seg hjelp i det private. Derfor forventer vi at det tas tak i dette. Vi kommer ikke til å gi oss før Norge ligger i front med å ta i bruk nye medisiner og behandlingsmetoder, slo hun fast.

FrP vil ha billigere strøm

– Mens norske politikere er mest opptatt av å snakke om klima som om Norge kan redde hele verden og har egen atmosfære, og vil svi av milliarder på symbolske klimatiltak, er mange familier og helt vanlige folk nå bekymret for om de greier å betale regningene sine, sa partilederen, med henvisning til at matvareprisene har økt kraftig, renta er på vei opp, og både strømprisene og drivstoffprisene er skyhøye.

Staten kan le hele veien til banken, men vanlige folk må betale stadig mer. Fremskrittspartiet vil blant annet ha billigere strøm, og har fremmet forslag om dette i Stortinget.

– Vi har foreslått å fjerne elavgiften og kutte momsen ut året. Det vil gi folk et pusterom. For en vanlig familie kan det bety en besparelse på over 9000 kroner i året, sa Listhaug.

FrP har foreslått å fjerne elavgiften og kutte momsen ut året. © Johner

Har foreslått lavere drivstoffavgifter

Partilederen påpekte videre at ingen vet hva som vil skje med de høye drivstoffprisene under den nye regjeringen. Mens Senterpartiet hele valgkampen lovet at bensin- og dieselavgiftene ikke skal økes, har klimaministeren innrømt at avgiftene vil øke som følge av regjeringsplattformen.

– Når pumpeprisen vaker rundt 20 kroner literen, ser vi at mange politikere ønsker at det skal bli enda dyrere. FrP har fremmet forslag om å senke drivstoffavgiftene med tre kroner literen. Når avgiftene får det til å brenne i lommeboken og folk sliter, bør politikerne lytte, sa hun.

– Men forslaget fikk bare FrP sine stemmer. Det er fortsatt vanlige folk sin tur til å bli flådd når vi må fylle tanken.

Fortsatt vanlige folk sin tur til å bli flådd når vi fyller tanken.

Sylvi Listhaug

– Terrorister skal ikke hentes til Norge

Listhaug påpekte det paradoksale i at mens Norge ikke «har råd» til å hjelpe våre egne borgere med de nyeste medisiner og behandlingsmetodene, eller innføre tiltak for å sikre folks økonomi, har vi tilsynelatende alltid råd dersom det er snakk om klima eller fattige andre steder i verden.

– Nå er det IS-terrorister som kynisk skyver barna sine foran seg for at Norge myndigheter skal hente dem til Norge – som de har forlatt fordi de hatet våre verdier og vårt land. FrP har hele tiden sagt at vi kan hente barna. Men vi lar oss ikke presse til å ta IS-terrorister på kjøpet, sa partilederen.

– IS-terrorister skal ikke hentes til Norge. De bør dømmes og straffes der de begikk forbrytelsene, la hun til.

Sylvi Listhaug sin tale til landsstyret

– FrP vil kutte utslipp

Partilederen var også helt klar på at Fremskrittspartiet trengs mer enn noen gang mot det hun omtalte som røde og grønne sosialister og kommunister, særlig for å bekjempe den symbolske klimapolitikken som rammer helt vanlige folk.

– FrP vil kutte utslipp. Men vi vet at Norge ikke har en egen atmosfære. Derfor må vi bruke fornuftige tiltak som teller, ikke by over hverandre med symboler. For oss handler det ikke om å gi vanlige folk mest mulig økte avgifter og restriksjoner og straffe folk som trenger bilen, sa hun, og fortsatte:

– Vi kommer fremover til å stå helt alene om å ha en politikk for fornuftige tiltak som virker og kutter utslipp, ikke dyr symbolpolitikk.

FrPs klimapolitikk innebærer fornuftige tiltak som virker og kutter utslipp, fremfor dyr symbolpolitikk.

Oljenæringen skal utvikles, ikke avvikles

Listhaug gikk også til varmt forsvar av privat sektor, og understreket at alle ikke kan ansettes i det offentlige. Noen må også betale regningen for offentlig sektor. Samtidig slo hun fast at oljenæringen skal utvikles, ikke avvikles.

– Vi er stolte av alle dem som jobber på sokkelen og i næringen og som bringer landet enorm rikdom. Så lenge verden etterspør olje, så må Norge produsere den. FrP kal være garantisten for utvikling av oljenæringen. Trenger regjeringen flertall for dette, stiller vi opp, sa hun, og avsluttet:

– FrP er godt i gang i opposisjon. Vi skal ta lederrollen. Nå begynner jobben med å bytte ut sosialistene om fire år og bygge oss opp mot lokalvalget om to år. Er dere klare?