Foto av Lone Kjølsrud
© Privat

– Viktig å lytte til innbyggerne

Lone Kjølsrud er 1.varamedlem til sentralstyret og leder i Lillestrøm FrP. Her kan du lese mer om hva hun skal gjøre i ferien og hvilke politiske saker som blir viktige for hun i tiden fremover.

Vi kjøpte hytte i Strømstad i Sverige usett- under pandemien mens grensene var stengte. I år håper jeg ferien går som planlagt, så jeg kan nyte dagene der med familien min og vennene våre, begynner Kjølsrud og fortsetter:

– Hvis noen skulle vurdere en tur til Romerike i sommer så har vi mange fantastiske turområder, mange badevann med fine fasiliteter; Røytjern på Bjørkelangen, Heiavannet i tidligere Fet og Stampetjern på Leirsund er tre av de stedene jeg har brukt mye tid med mine barn. I Lillestrøm har vi også Nebbursvollen. På Sørumsand anbefaler jeg småbarnsfamilier en tur med Tertitten- toget.

Funfacts om Lone:

• Hvilken bok leser du akkurat nå? Jojo Moyes, Når hvalene synger
  • Hva slags musikk hører du helst på? Der er jeg allsidig. Har vært på konserter med alt fra Pink Floyd, til Guns N Roses og til favorittmusikalen Phantom of the Opera på Queen Theater.
  • Hva liker du best å spise? Sjøkreps er blant mine desiderte favoritter
  • Hvor reiser du helst? Hytta på Løkholmen i Strømstad med familien og våre nærmeste venner.
  • Hva ser du helst på TV? Går mye i nyheter, men slapper godt av til britiske filmer og serier.

AP og SP driver sentraliseringspolitikk

Hvilken politisk sak blir viktig i Lillestrøm fremover?

– APog SP- styrte Lillestrøm kommune bærer preg av en voldsom sentraliseringspolitikk- tvert i mot lydene fra spesielt SPs valgkamp nasjonalt. Utkantene av den nye storkommunen får ikke utvikle seg, slik de tre gamle kommunene ønsket. Å lytte til innbyggerne, og la folk og næringer få utvikle egne eiendommer er, og har vært vårt standpunkt. Vi sliter også med en kommunekalkulator som stadig regner feil på prosjekter som får tilslag, og det syns jeg er svært problematisk. Under pandemien ble begrepet «de sårbare barna» brukt som premiss for dagene i skoler og barnehager. Men jeg ser tendensen at denne gruppa glemmes i budsjettene, samtidig som det er lett å punge ut astronomiske summer når denne kommunekalkulatoren med svært dårlig batteri stadig kommer til kommunestyret og ber om økte bevilgninger, sier Kjølsrud og fortsetter:

– Lillestrøm FrP er inne i en god steam med mye godt politisk arbeid i utvalg og gruppa. Vi er heldige som har mange flinke folk som stiller opp på kort varsel enten det er møte med innbyggere, skoleelever som kontakter oss fordi de trenger hjelp til politisk skolearbeid, sjauing på stand, postkasseaksjoner med mer. Å holde denne steamen oppe er viktig, og da må vi sørge for å ikke bruke opp folk. Vi må ikke glemme at vi i lokalpolitikken er folk med fulle jobber og familie ved siden av, så oppgavene må fordeles. Du spør om «når ferien er over», og til det må jeg si at helt ferie blir det ikke på oss. Vi har nemlig Europas største AmCar treff og Midnight cruising i Lillestrøm 3. og 4. juli. Dette arrangementet har vi gjennom mange år tatt eierskap til.

– Alt kan grilles

Kjølsrud er også glad i grillmat og håper å nyte mange fine sommerdager ved grillen.

– Jeg er heldig å ha en mann som er veldig flink til å lage mat. Grillen er et spennende sted å eksperimentere, for alt kan grilles. Vi (han) griller alt fra fisk og biff til spareribs og grillspyd. Mitt tips nesten uansett hva man griller på varme sommerdager, er en frisk salat til. Den enkleste er vel oppskåret vannmelon med basilikumblader og fetaost i biter. Enkel, frisk og veldig god, sier hun.

Hva synes du om regjeringen siden tiltredelsen?

– Gjeeeesp. Jeg hadde nesten glemt at vi hadde en. Det er litt søtt at de som har ropt «for lite for sent» i åtte år, selv er stadig totalt ute av drift. Jeg ser ikke et prosjekt, jeg ser ikke noe engasjement, ikke engang at de prøver. Tenk på alt vi fikk til på helse, justis og samferdsel på kort tid! Og så bruker regjeringa all sin tid på å vurdere, se an og vente, sier Kjølsrud.

Stor takhøyde

Lone er glad for den store takhøyden i FrP og mener det er en viktig grunn til at de som er enig med FrPs politikk burde vurdere å melde seg inn,

– Den takhøyden vi har i partiet viser at det er mulig å få til en endring- og gjøre en forskjell. Det er kort vei fra innspill til handling. Samtidig er den mange sosiale arenaer, og man får en fin mulighet til å lære litt om alt. Og om du er virkelig interessert i å bli aktiv så

ta kontakt med lokallaget ditt. Si hvilke saker du er opptatt av, og har kunnskap om. Tør og si hva du ønsker å delta med, og på. Møt opp på arrangement! Man kan kanskje tenke at man er den eneste nye, men det er man jo ikke. Husk at alle har vært nye en gang, og det er helt greit å ikke ha svar på alt. Det er en ærlig sak. Vi har så mange gode saksområder for folk flest, at det alltid er noe å engasjere seg i, sier Kjølsrud svært engasjert.

– Avslutningsvis vil jeg legge til at Sylvi har vist at hun god og inkluderende leder. Som sentralstyremedlem har jeg fått muligheten til å bli bedre kjent med henne, og jeg syns hun er veldig god på menneskelige relasjoner. Måten hun nå inkluderer grasrota på og tar seg tid til å møte «den vanlige mannen i gata» gir meg god tro på at organisasjonen er på god vei til nytt regjeringsprosjekt! Jeg opplever en positiv stemning, og jeg har lyst på den stemningen vi hadde i 2009- DET var en morsom (men slitsom) valgkamp, det!

Korte spørsmål/funfacts til faktaboks i nettsak: