Morten Stordalen
© Elin Eike Worren

Vil at du skal kunne kjøre lett-MC om du har bilførerkort

Tidligere hadde du rett til å kjøre lett motorsykkel om du hadde bilførerkort. FrP mener at dette bør gjeninnføres.

– Førerkortregelverket åpner for at denne retten kan gjeninnføres og det vil vi nå sørge for, sier Morten Stordalen som leder Fremskrittspartiets Bilgruppe.

– Vi vil bruke det handlingsrommet som er i førerkortregelverket og derfor har vi nå fremmet forslag i Stortinget om at ordinært bilførerkort også gir rett til å kjøre lett motorsykkel. Dette vil være en rett for alle med ordinært bilførerkort, men i praksis vil dette være en mulighet for dem som har en spesiell interesse, legger Stordalen til.

Stordalen mener det ikke er noen grunn til å tro at dette vil ha negativ innvirkning på ulykkestallene på vei. Det er lave ulykkestall for lett motorsykkel som kjøretøykategori.

– Det er imidlertid slik at motorsykkel har noen særegenheter som det er viktig å være klar over og vi mener derfor at det skal settes som krav for å få rett til å kjøre lett motorsykkel med bilførerkort at man gjennomfører et kurs i regi av en trafikkskole med både teori og praktisk trening, avslutter Stordalen.