Bård Hoksrud
© Bjørn Inge Bergestuen

Vil be Høyesterett utrede jernbanereform

FrPs stortingsgruppe vil be Høyesterett utrede hvor mye makt EUs fjerne jernbanepakke vil flytte til EU.

Fremskrittspartiets stortingsgruppe vil be Høyesterett utrede hvor mye makt EUs fjerde jernbanepakke vil flytte til EU. Samtidig understreker partiet at de er for konkurranse på jernbanen.

– Vi vil nå be Høyesterett utrede hvor mye makt denne pakken flytter til EU. Når det nå er reist en debatt rundt dette, ønsker vi å bruke muligheten i Grunnlovens §83 til å be Høyesterett om dette. FrP understreker at vi fortsatt vil jobbe for konkurranse på jernbanen, sier transportpolitisk talsmann i FrP, Bård Hoksrud.

Han forteller at EUs fjerde jernbanepakke ble vedtatt i EU i 2016. Den inneholder blant annet skjerpede krav om konkurranseutsetting av togtilbudet. Samtidig får EUs jernbanebyrå, ERA, mer makt enn før. Siden Norge ikke er med i EU, får vi ikke stemmerett i byrået. Fjerde jernbanepakke ble vedtatt i EU i 2016, og regjeringen har bedt Stortinget om samtykke til å ta pakken inn i EØS-avtalen.

– Vi er positive til et felles europeisk regelverk for innkjøp og godkjenning av materiell. Det vil gjøre det rimeligere og enklere å sikre god konkurranse, også over landegrensene. Men for FrP er det avgjørende at vi i Norge har det siste ordet, både når det gjelder sikkerheten og aktiviteten på våre jernbaneskinner for øvrig, sier Hoksrud, og avslutter:

– FrP har gjennom mange år jobbet for konkurranse på jernbanen. Det vil vi fortsette med.