Himanshu Gulati smilende i stortingssalen. Foto.
© FrP

Vil begrense rettigheten til gratis tolketjenester

På seks år har tolkeutgiftene økt med 72 prosent til 843 millioner kroner i året.

Gratis tolketjenester er en rettighet i lovverket for alle som ikke har gode nok norskkunnskaper. Nettavisen har regnet ut at utgiftene tilsvarer det samme som drøyt 6.000 personer med gjennomsnittsinntekt betaler i skatt.

– Når noen har vært i Norge i mange år, til og med fått norsk statsborgerskap, da må man kunne forvente at de behersker norsk. Hvis man da likevel trenger tolk, kan man ikke forvente at fellesskapet betaler for det, sier stortingsrepresentant Himanshu Gulati.

Da Stortinget nylig behandlet språkloven fremmet FrP følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen kommer tilbake med forslag til ytterligere tiltak for å få ned det offentliges utgifter og begrense rettigheten til gratis tolketjenester, herunder i forbindelse med gjennomføringen av straffesaker».