Hans Andreas Limi foran Stortinget.
© Bjørn Inge Bergstuen

Vil dempe prisveksten med avgiftskutt

Fremskrittspartiet foreslår å dempe prisveksten ved å fjerne drivstoffavgiftene og halvere merverdiavgiften på mat. Det vil hjelpe i en kritisk situasjon og bidra til at ikke antall inkassosaker og konkurser eksploderer.

Det sa finanspolitisk talsperson Hans Andreas Limi i dagens stortingsdebatt om revidert nasjonalbudsjett.

– Hva er det 12 land i Europa nå gjør, men ikke vi gjør i Norge. Jo de reduserer avgifter eller gir tilskudd for å kompensere ekstreme energipriser og spesielt er det tiltak for å kompensere prisene på bensin og diesel. Sist ute er Tyskland som reduserer avgiftene med ca. 3 kroner og 50 øre per liter fra 1. juni, sa Limi.

Norge har en prisvekst på 5,7% og lønnsrammen for 2022 er på 3,7%. Det betyr nedgang i kjøpekraften for folk flest og ikke forbedring.

– Men Norge og den rødgrønne regjeringen gjør ingen ting for å kompensere prisveksten. Til tross for at skatte- og avgiftsinntektene fra fastlands Norge kan bli hele 50 milliarder høyere i år enn vedtatt i statsbudsjettet, sa Limi.

Kalkulatortriks

Han minnet om at Senterpartiet hevder at «Folk skal få bedre råd her i landet» og viste til finansministerens kalkulatortriks, som ikke bidratt til å overbevise noen om at de kan forvente kjøpekraftforbedring i 2022.

– Da jeg gikk på videregående – det begynner å bli mange år siden – hadde vi opplæring i programmering og EDB og ble introdusert for «SISU begrepet»; søppel inn gir søppel ut, og det var nok noe i den retning som bidro til komplett forvirring om finansministerens regnestykke. Det «levde ikke sitt eget liv» som finansministeren sa, det var rett og slett forutsetningene for regnestykket som var helt feil og ingen kjente seg igjen, sa Limi.