Skjerm ved gate på flyplass med Norwegian-logo
Viktig for Norge at Norwegian overlever © Colourbox

Vil finne løsning for Norwegian

FrP vil ta initiativ til å finne en løsning som redder flyselskapet Norwegian gjennom krisen.

Flyselskapet Norwegian har hatt store utfordringer med økonomien siden før koronapandemien startet. Pandemien har forsterket problemene, og selskapet nærmer seg nå en kritisk situasjon. Nå vil Fremskrittspartiet ta initiativ til å finne en løsning som redder Norwegian gjennom krisen.

– Vi registrerer at svenske og danske politikere har gått inn og bidratt til å få SAS over kneika. Norwegian har sitt hovedkontor i Norge, og er viktig for sysselsettingen og ikke minst for rutetilbudet til folk flest. FrP mener vi som norske politikere nå har et ansvar for å bidra til å redde Norwegian over kneika, sier FrPs 1. nestleder Sylvi Listhaug.

– Vil ikke tilbake til monopol

Hun påpeker at Norwegian er helt avgjørende for å sikre et godt flytilbud i Norge. Konkurranse i luftfarten sikrer billigere flybilletter til folk flest, samtidig som Norwegian sysselsetter tusenvis av ansatte i Norge.

Sylvi Listhaug forteller at FrP har gått i dialog med Norwegian og Parat for å finne løsninger for å redde flyselskapet. © Elin Eike Worren

– Mange husker kanskje hvordan tilbudet var da SAS hadde tilnærmet monopol på flyreiser. Prisene var langt høyere og gjorde det vanskeligere for folk flest å reise. Det var også et langt mer begrenset rutetilbud. Norwegian gjorde det mulig for nordmenn flest å ta en langweekend i norske og europeiske storbyer, og reise oftere hjem til familien. FrP vil ikke tilbake til monopol, høye priser og dårligere tilbud, sier hun.

Viktig for Norge at Norwegian overlever

Listhaug mener regjeringen har vært for passive i denne saken.

– Regjeringen har riktignok bidratt til å stille til veie penger selskapet har kunnet låne, men det som så langt er gjort vil ikke redde selskapet, sier hun, og avslutter:

– Derfor har vi hatt møter med Norwegian for å høre deres tanker om hvordan dette kan løses. I tillegg møter vi fagforeningen Parat. Det er viktig for Norge at Norwegian overlever.