Stortingsrepresentant Bengt Rune Strifeldt på 17. mai.
© Privat

Vil forenkle snøscooter-regelverket

FrP vil gi kommunene økt myndighet og større selvstyre over motorferdsel i utmark.

Fremskrittspartiet har fremmet et representantforslag om lokalt selvstyre over motorisert ferdsel i utmark for å gi kommunene og lokaldemokratiet økt myndighet og større selvstyre over motorferdsel i utmark og redusere byråkrati.

Stortingsrepresentant Per-Willy Amundsen forteller at FrP mener at systemet må være konsekvent. © Elin Eike Worren

– Kan bidra til å redusere ulovlig kjøring

FrP mener dagens regelverk er uten lokal forankring, stivbent og virker i praksis mot sin hensikt. Det er hensiktsmessig å modernisere og liberalisere motorferdselloven og tilhørende forskrifter for å bidra til økt lokalt selvstyre, økt utnyttelse av naturressurser i tradisjonelle utmarksnæringer, legge bedre til rette for reiseliv, opplevelsesturisme, nyttekjøring og annen næringsutvikling samt harmonisering av regelverket med Norges naboland.

– Kommunene fikk, etter initiativ fra FrP, i 2015 utvidet tilgang til å opprette løyper for snøscooterkjøring, basert på behov og bruk med lovverket som ramme for dette. Dette har gitt flere løyper i flere kommuner og erfaringene så langt, er at tilgang til løyper kan bidra til at ulovlig kjøring reduseres, og bidra til vekst for turistnæringen og annet lokalt næringsliv, sier stortingsrepresentant Bengt Rune Strifeldt.

Vil gi kommunene større selvstyre

Han støttes av stortingskollega Per-Willy Amundsen, som påpeker at systemet må være konsekvent.

– De største utfordringene med dagen regelverk er at Statsforvalteren er gitt vedtaksmyndighet flere steder i lov og forskrift etter forslag fra kommunen. Fremskrittspartiet mener systemet må være konsekvent, slik at kommunen gis myndighet til å fatte vedtak og gi unntak fra regelverket, mens Statsforvalteren er klageinstans. Dette er en gjennomgripende endring som berører en rekke bestemmelser i regelverket og vil gi kommunene økt myndighet og større selvstyre over motorferdsel i utmark. Vi kan ikke se at det er spesielle årsaker til at en i motorferdselsaker skal fravike forvaltningens hovedsystem hvor kommunen fatter vedtak først, og Statsforvalteren er klageinstans, sier Amundsen.

Dette er forslagene FrP har fremmet til endringer som vil gi lokalt selvstyre over motorisert ferdsel i utmark:

  • «Stortinget ber regjeringen komme tilbake på egnet måte med forslag som gir kommunene adgang til å forvalte lov om motorferdsel i utmark, som sikrer fullt lokalt selvstyre over motorferdsel i utmark»
  • «Stortinget ber regjeringen komme tilbake på egnet måte med forslag som gir kommunene adgang til å forvalte lov om motorferdsel i utmark, som bidrar til økt lokalt selvstyre, økt utnyttelse av naturressurser i tradisjonelle utmarksnæringer, legge bedre til rette for reiseliv, opplevelsesturisme, nyttekjøring og annen næringsutvikling samt harmonisering av regelverket med Norges naboland, og da spesielt Sverige.»
  • «Stortinget ber regjeringen fremme forslag for Stortinget med endringer i Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag § 3 slik at motorferdsel i utmark og vassdrag ikke er tillatt, med mindre annet følger av motorferdselloven eller vedtak med hjemmel i loven eller annen lov.»
  • «Stortinget ber regjeringen komme tilbake på egnet måte med forslag som gir kommunene adgang til å kunne benytte Plan og bygningsloven (Pbl) der de finner det hensiktsmessig for å forvalte lov om motorferdsel i utmark. Planformålet er allerede definert i Pbl. og vil være samferdselsanlegg og annen infrastruktur.»
  • «Stortinget ber regjeringen konkretisere at det ved etablering av løyper skal kommunene ikke måtte utrede annet enn direkte virkninger av løpene, og ikke generelle vurderinger om tilstanden i kommunene.»
  • «Stortinget ber regjeringen endre regelverket for motorisert ferdsel i utmark slik at det er kommunene som får myndighet til å fatte vedtak og gjøre unntak fra regelverket, og at Statsforvalteren blir klageinstans.»
  • «Stortinget ber regjeringen fremme forslag for Stortinget med endringer i Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag som gir utvidet mulighet for kommunen å gi tillatelse til øvingsområder, næringskjøring, safarier mv.»
  • «Stortinget ber regjeringen komme tilbake på egnet måte med forslag som tilrettelegger med tiltak for å stimulere til økt teknologiutvikling for snøscootere»
  • «Stortinget ber regjeringen åpne for at øvingsområder for snøscooter etter plan- og bygningsloven, kan være på 2500 dekar.»
  • «Stortinget ber regjeringen komme tilbake på egnet måte med forslag som tilrettelegger for god opplæring for beltemotorsykkel og at scooterløypene kan benyttes til privat øvingskjøring i hele landet.»
  • «Stortinget ber regjeringen endre regelverket for motorisert ferdsel i utmark slik at både reindrifta og lokalbefolkningens interesser ivaretas på en bedre måte. Det må i denne sammenheng stilles strengere krav som forplikter reindrifta til dialog og til å begrunne og definere konkrete områder som er kalvings- og trekkeområder for rein, dersom løyper skal stenges.»
  • «Stortinget ber regjeringen endre regelverket for motorisert ferdsel i utmark slik at kommunen gis myndighet til å fatte vedtak om å benytte «alternativ trasé», uten utredning etter nasjonal forskrift, for løyper som stenges pga. reindrifta etc., og at Statsforvalteren blir klageinstans.»
  • «Stortinget ber regjeringen fremme forslag for Stortinget med endringer i Forskrift for bruk av motorkjøretøyer i utmark og på islagte vassdrag slik at kommunen i lokal forskrift kan fastsette når motorferdselsforbud for de enkelte løyper inntrer, såfremt føret tillater det og reindrifta ivaretas.»
  • «Stortinget ber regjeringen endre regelverket slik at kommunene i lokal forskrift, selv kan gi unntak fra forbudet for bruk av motorkjøretøy i utmark og på islagte vassdrag. Kommunene vil da utfra lokalkunnskap få myndighet til å fatte vedtak og gjøre unntak fra regelverket, og Statsforvalteren blir klageinstans.»
  • «Stortinget ber regjeringen endre regelverket for motorisert ferdsel i utmark slik at kommunene kan tillate at brukere av rekreasjonsløyper til med snøscooter kan kjøre av løypene for isfiske eller rast på islagt vann, slik at gjeldende regelverk for Finnmark og Nord-Troms gjøres gjeldende for alle landets kommuner.»
  • «Stortinget ber regjeringen fremme forslag for Stortinget med endringer i Forskrift for bruk av motorkjøretøyer i utmark og på islagte vassdrag slik at kommunen gis myndighet til å gi tillatelse til kjøring etter angitt trase til et vann innenfor 5 km fra løype for å fiske.»
  • «Stortinget ber regjeringen endre regelverket for motorisert ferdsel i utmark slik at kommunene kan vedta at ubrøytet vei kan benyttes til rekreasjonskjøring med snøscooter generelt, for enkelte områder/veier, eller som del av et løypenett uten krav om konsekvensutredning etter nasjonal forskrift. For at kjøring skal tillates, må grunneiernes/veistyrets samtykke innhentes»
  • «Stortinget ber regjeringen endre regelverket for motorisert ferdsel i utmark slik at kommunene kan vedta at kraftgater/mastetraseer vei kan benyttes til rekreasjonskjøring med snøscooter som del av et løypenett uten krav om konsekvensutredning etter nasjonal forskrift. For at kjøring skal tillates må kommunen innhente samtykke fra grunneierne og eier av kraftlinjene.»
  • «Stortinget ber regjeringen endre regelverket for motorisert ferdsel i utmark slik at kommunene kan vedta at etablerte barmarksløyper kan benyttes til rekreasjonskjøring med snøscooter som del av et løypenett uten krav om konsekvensutredning etter nasjonal forskrift.»
  • «Stortinget ber regjeringen endre regelverket for motorisert ferdsel i utmark slik at mindre terrenginngrep som ikke vil være lett synlige på barmark, slik som fjerning av stein, trær o.l, kan tillates der det er nødvendig, på samme måte som ved etablering av tur- og fritidsløyper i utmark.»
  • «Stortinget ber regjeringen fremme forslag for Stortinget med endringer i Forskrift for bruk av motorkjøretøyer i utmark og på islagte vassdrag slik at kommunen gis myndighet til tillatelse til kjøring til opparbeidet rekreasjonsløype etter forskriftens § 4a, på strekning vedtatt av kommunestyret.»
  • «Stortinget ber regjeringen endre regelverket for motorisert ferdsel i utmark, slik at kommunene avgjør om løyve for kjøring med snøscooter til hytte uten brøytet vei skal gjelde så lenge løyvehaver er eier av hytta, eller om det skal gjelde i en tidsavgrenset periode.»
  • «Stortinget ber regjeringen endre regelverket for motorisert ferdsel i utmark, slik at lokale løypelag kan benytte tråkkemaskin og ATV påsatt belter ved opparbeidelse og vedlikehold av rekreasjonsløyper for bruk av snøscooter uten særskilt tillatelse.»
  • «Stortinget ber regjeringen endre regelverket for motorisert ferdsel i utmark slik at beredskapsorganisasjoners organiserte øvelser og bruk av motorkjøretøy er direkte hjemlet i lov, herunder også i vernede områder og i nasjonalparker.»
  • «Stortinget ber regjeringen endre regelverket slik at kommunen, etter søknad, kan gi frivillige beredskapsorganisasjoner tillatelse til å øve ved bruk av motoriserte kjøretøy i utmark vinterstid, herunder også i vernede områder og i nasjonalparker.»
  • «Stortinget ber regjeringen endre regelverket for motorisert ferdsel i utmark slik at bruk av motorisert kjøretøy til preparering med kjøretøy/tråkkemaskiner av skiløyper som er åpne for allmenn benyttelse organiserte øvelser er direkte hjemlet i lov.»
  • «Stortinget ber regjeringen endre Forskrift for bruk av motorkjøretøyer i utmark og på islagte vassdrag, uten forutgående høring, slik at intensjonen i Innst. 253 L (2014-2015) oppfylles, slik at Kommunen kan etter søknad gi tillatelse til bruk av motorkjøretøy til transport av personer, materiell og utstyr i forbindelse med utmarksnæring. Som utmarksnæring regnes drift av utleiehytter, næringsmessig høsting av naturgoder, turist- og reiselivsnæring, leting og undersøkelse av mineralske ressurser mv., forutsatt at virksomheten er registrert i Enhetsregisteret og Merverdiavgiftsregisteret.»
  • «Stortinget ber regjeringen fremme forslag for Stortinget med endringer i Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag som gir tillatelse direkte hjemlet i lov for nødvendig person- og godstransport til og fra faste bosteder og i jordbruks-, skogbruks- og reindriftsnæring. Jakt, fangst, fiske og bærsanking reknes som næring i denne forbindelse forutsatt at virksomheten er registrert i Enhetsregisteret og Merverdiavgiftsregisteret.»
  • «Stortinget ber regjeringen endre regelverket for motorisert ferdsel i utmark slik at kommunene kan avsette frikjøringsområder for snøscooter, etter plan- og bygningsloven.»
  • «Stortinget ber regjeringen endre regelverket for motorisert ferdsel i utmark slik at kommunene kan åpne for fri ferdsel med snøscooter over tregrensen, etter plan- og bygningsloven.»
  • «Stortinget ber regjeringen endre regelverket for motorisert ferdsel i utmark slik at kommunene kan avsette egnede områder til vanncross med snøscooter.»
  • «Stortinget ber regjeringen komme tilbake på egnet måte med forslag tilsvarende det svenske regelverket hvor det er tillatt å passere annen manns grunn dersom det ikke oppstår skade, ikke er til sjenanse eller bry for eier av grunnen, og det er forbudt å kjøre på skogs- og jordbruksmark om det ikke er åpenbart at det kan skje uten fare for skade på skog eller mark.»

– Handler om folkehelse

Forskrift for bruk av motorkjøretøyer i utmark og på islagte vassdrag § 9 første ledd er all bruk av motorkjøretøy i utmark forbudt i Nord-Troms og Finnmark i perioden 5. mai til 30. juni. Årsaken er at denne perioden er særdeles kritisk for rein og for dyrelivet ellers, og at det er viktig at tamrein, fugl og vilt får ro i den mest sårbare tida på året. Det er i denne perioden heller ikke tillatt å preparere

– Enkelte år er det fortsatt full vinter i store deler av mai, og som kjent følger dyrelivet været og ikke kalenderen. Forbudet for bruk av motorkjøretøy i utmark i perioden 5. mai til 30. juni må fjernes, og kommunene gis muligheten til i lokal forskrift fastsette når motorferdselsforbud for de enkelte løyper inntrer – det er de som kjenner de lokale forholdene best, ikke Statsforvalteren. Kommunene må også gis mulighet til å fatte vedtak om å benytte «alternativ trasé», uten utredning etter nasjonal forskrift, for løyper som stenges pga. reindrifta eller andre forhold for å ivareta lokalbefolkningens interesser, sier Strifeldt.

– Preparering av skiløyper kan ikke regnes som fornøyelseskjøring, men er derimot et nytteformål for å legge til rette for friluftsliv. Det handler om folkehelse, treningsmuligheter, treningsglede og bolyst for lokalbefolkningen. Dette mener vi gir grunnlag for og må inntas som tillatelser med hjemmel direkte i loven, tilføyer Amundsen.

Stortingsrepresentant Bengt Rune Strifeldt forteller at det enkelte år fortsatt er full vinter i store deler av mai i nord. Her er han selv på snøscooteren på 17. mai. © Privat

FrP har fremmet 32 forslag

Strifeldt poengterer at det er viktig at regelverket har legitimitet i befolkningen for å sikre at reglene følges.

– Fremskrittspartiet har fremmet 32 konkrete forslag i saken som avgis av komiteen tirsdag 11. mai, og skal debatteres i Stortinget 20. mai. Jeg håper de lokale og regionale representantene i regjeringspartiene og andre partier klarer å overtale sine egne på Stortinget slik at vi kan få flertall for en betydelig forbedring av Motorferdselloven og tilhørende forskrifter. Et regelverk som har legitimitet i befolkningen vil også bidra til at regelverket etterleves, avslutter han.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjons-kapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Mer informasjon

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skredder-sydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eks-empel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.