Morten Stordalen
© Elin Eike Worren

Vil ha enklere regler for entusiastkjøretøy

– FrP vil beskytte retten hver enkelt av oss har til å kjøpe, eie og bruke egen bil, sier Morten Stordalen, som er bilpolitisk talsperson for Fremskrittspartiet.

Regjeringen foreslår blant annet å forby salg av bensin- og dieselbiler fra 2025, øke drivstoffprisen til over 20 kroner og åpne for nullutslippssoner i de store byene. Fremskrittspartiet tar nå et oppgjør mot de stadige angrepene på bilen.

– For veldig mange er bil mer enn hverdagstransport. Bil er også kultur og for bilentusiastene nærmer det seg nå sesong for å ta bilene i bruk. Mange legger ned betydelig tid og krefter i å ivareta denne kulturarven og sørger samtidig for et viktig mangfold av kjøretøy i trafikk. Bil er frihet til å kunne reise hvor man vil på hvilket tidspunkt man ønsker. Bilen som hverdagstransportmiddel har vært en frihetsrevolusjon for alle lag av befolkningen. Bilen er i dag en viktig del av vår personlige frihet. Mange politikere og byråkrater ønsker å legge begrensninger på denne friheten for folk flest. FrP vil beskytte retten hver enkelt av oss har til å kjøpe, eie og bruke egen bil, sier Stordalen.

Vil ha flere forenklinger

Fremskrittspartiet fikk i regjering gjennomslag for en rekke forenklinger og avgiftslettelser for bilentusiastene. Stordalen forteller til at Fremskrittspartiet ikke er ferdige og vil fortsette kampen for flere forenklinger.

– Vi har fått gjennomslag for at amatørbygde kjøretøy har fått fritak for engangsavgift, fjernet engangsavgift for veterankjøretøy, fjernet effektkomponenten i engangsavgiften, fjernet båtmotoravgiften, kutt i omregistreringsavgiften og betydelige forenklinger knyttet til import fra USA og Canada. I 2020 fikk vi også gjennomslag for å redusere engangsavgiften betydelig for kjøretøy mellom 10 og 20 år. Fortsatt er det imidlertid slik at kjøretøy som kultur er pålagt særskilte avgifter og offentlige kontrollordninger. Vi mener at alle kjøretøy 20 år og eldre skal defineres som veterankjøretøy. Kjøretøykultur skal være fri for særavgifter og kontrollordninger. Derfor vil vi fjerne trafikkforsikringsavgiften og pålegg om EU-kontroll for alle veterankjøretøy, sier Stordalen.

– Bil er kultur

Stordalen mener at bilen er kultur, og at vi må bevare den viktige bilkulturen vi har i landet vårt.

– FrP vil også i fremtiden legge vekt på behovene til bil- og motorsykkelentusiaster der kjøretøy brukes til fritid og hobby. Skal vi sikre den viktige kulturhistorien på veiene og et levende miljø for kjøretøy også i fremtiden må det eksempelvis være drivstoff tilgjengelig som kan brukes av alle kjøretøy. Det var lenge et krav at bensin uten etanolinnblanding skulle være tilgjengelig. Dette kravet har bortfalt og det er en utvikling der det blir færre muligheter for å fylle ren bensin. Dette er et problem for en betydelig del av kjøretøyparken. FrP vil ha på plass krav om sikringskvalitet slik at bensin uten etanolinnblanding skal være et tilgjengelig produkt i hele landet og slik at alle har anledning til å bruke kjøretøyet sitt, avslutter Stordalen.