Morten Stordalen
© Elin Eike Worren

Vil ha et krafttak for psykisk helse

FrP må kreve et solid krafttak for å styrke hjelpetilbudene for psykisk syke i revidert nasjonalbudsjett, sa Morten Stordalen til FrPs landsmøte

Morten Stordalen, FrPs helsepolitiske talsmann, er sterkt bekymret for ettervirkningene av pandemien for befolkningens psykiske helse. Koronakommisjonen har slått alarm om langtidskonsekvensene av pandemien, og hjelpeapparatet innen psykisk helse melder om en kraftig økning i henvendelser det siste året særlig fra barn og unge.

- Det har vært en tøff og vanskelig tid for mange i samfunnet vårt. Mange har blitt permitterte, eller mistet jobben. De eldste og syke har kjent på ensomheten ved å ha vært avskårne fra besøk av sine nærmeste. Barn og ungdom har i lengre tid ikke kunnet møte fysisk på skole eller fritidsaktiviteter. For mange av de yngste kjennes ett år i deres unge liv som en hel evighet, sa Stordalen

Frykter for konsekvensene av pandemien

I talen leste Stordalen opp et utdrag fra en sterk historie om en trettenåring som tok sitt liv i fjor, som han hadde mottatt fra Mental Helse Ungdom. De er en av flere organisasjoner som melder at hjelpetilbudet til psykisk syke ikke er rustet for den sterke veksten av psykisk syke barn og unge under pandemien.

- Behovet for psykisk helsehjelp kommer til å fortsette å være stort etter pandemien, og jeg frykter for konsekvensene om vi ikke tar grep allerede nå. Det er behov for å ruste opp tilbudet fremover for å møte de utfordringene som pandemien har skapt for mange sin psykiske helse. Dette er en sak det er naturlig for FrP å prioritere i revidert nasjonalbudsjett. Vi kan ikke akseptere at mennesker i dyp krise ikke får den hjelpen de trenger, avslutter Stordalen.