Kvinne blir lyttet på med et stetoskop. Foto.
© Colourbox

Vil ha fritt behandlingsvalg for alle

Partileder Sylvi Listhaug vil gi alle pasienter retten til å velge hvilket sykehus de behandles på, uansett om det er offentlig eller privat drevet.

– Vi reduserte helsekøene betydelig da vi satt i regjering. Det skal vi være stolte av. Men koronapandemien har ført til at de har økt. Nå står over 240.000 mennesker i kø. Vi må ikke glemme at bak dette tallet står det 240.000 enkeltmennesker som i større eller mindre grad har fått livet sitt satt på vent. Og mange av dem lider. Samtidig som mange av disse har fått satt livene sine på vent, vet vi at private sykehus har mye ledig kapasitet, og både kan og vil hjelpe. Det burde vært en selvfølge at vi benyttet oss av disse for å redusere køene, sier FrP-leder Sylvi Listhaug.

– Dårlig politikk for norske pasienter

I sin tale til Landsmøtet, angrep hun regjeringens politikk, og mente de har ideologiske skylapper og privat allergi.

– Regjeringen vil at staten skal styre alt, og de private kan gå nedenom og hjem. Helseminister Kjerkol har så liten respekt for de private aktørene at hun kaller dem «lettbeinte». Dette er altså aktørene som hjalp oss gjennom pandemien. Det er ikke til å tro. Allerede neste år fjerner regjeringen fritt behandlingsvalg. Det er ikke bare et massivt angrep på folks frihet. Det er også en veldig dårlig politikk for norske pasienter. For det viktigste er at folk får den behandlingen de trenger. De bryr seg selvsagt ikke om sykehuset er privat eller offentlig, så lenge behandlingen er god. Folk vil slippe å stå i endeløse køer og vil slippe å måtte betale selv.

Fremskrittspartiet gir seg ikke

Partilederen mener man kan trekke viktig lærdom av at regjeringen fjerner fritt behandlingsvalg:

– Hvis vi skal trekke en viktig lærdom av at regjeringen nå fjerner det frie behandlingsvalget, så er det at vi ikke lenger må bli med på puslete reformer. Vi må ha reformer som sosialistene rett og slett ikke tør å fjerne på grunn av det vil skape en sterk motstand i befolkningen. Fritt behandlingsvalg ble dessverre innført kun på noen få områder, som psykisk helsevern og rusbehandling. Det har hatt stor betydning for de pasientene som har fått muligheten til å velge, men vi må lenger. Etter valget i 2025 må vi innføre fritt behandlingsvalg for alle pasientgrupper. Frihet for pasientene er en kamp Fremskrittspartiet aldri kommer til å gi seg på, sa Listhaug.