Foto. Silje Hjemdal
© Markus Endresen

Vil ha likestilling i idretten

– Jentene har min fulle støtte i denne viktige saken. At pampevelder skal true med bøter og økonomi ovenfor kvinnelige utøvere på denne måten gjør meg kvalm. Man skulle tro at både likestilling og idretten var kommet lengre i 2021, sier idretts- og likestillingspolitisk talsperson Silje Hjemdal.

Hun mener det er en skandale hvordan EHF og Det internasjonale håndballforbundet (IHF) har håndtert situasjonen etter at spillere har blitt truet med bøter om de ikke stilte med bikinitruse.

– Det er prestasjoner, konkurranse og idrettsglede som skal stå i fokus, ikke cm på trusa. Jeg forstår godt slike «fryktregimer» kan skade rekrutteringen og selve gleden med sporten.

VGs kommentator Leif Welhaven omtaler bikinitvangen for kvinner som en «trusekrise» og skriver at det er enda et symbol på kjønnsdiskrimineringen vi har sett altfor mange eksempler på i idretten.

– Det er på høy tid at kultur -og ikke minst likestillingsminister Abid Raja kommer på banen og kaster ball med sine internasjonale kollega. Her må alle gode krefter stå sammen for å kreve endringer mot et idiotisk og diskriminerende regelverk, sier Hjemdal.