© © Håkon Rusdal

Justis og beredskap

Vil hasteinnkalle Mehl til Stortinget før jul

Fremskrittspartiet mener justisminister Emilie Enger Mehl må komme til Stortinget før jul for å redegjøre for NSM-skandalen.

Nasjonal sikkerhetsmyndighet lånte penger av eiendomsselskapet Norwegian Property, kontrollert av John Fredriksen. Det ulovlige lånet ble inngått i forbindelse med flytting til lokaler på Fornebu som Norwegian Property eier. Pengene har finansiert blant annet oppussing, nye møbler, PC-er, og IT-system. Offentlige virksomheter har ikke lov til å ta opp lån i det private markedet. Kun Stortinget kan bevilge penger til statlige virksomheter som NSM.

– Det er ingen tvil om at Nasjonal sikkerhetsmyndighet har opptrådt i strid med grunnloven. Grunnloven slår fast at det bare er Stortinget som kan pådra staten gjeld. Når den avgåtte NSM-sjefen Sofie Nystrøm sier til VG at Nasjonal sikkerhetsmyndighet ved flere anledninger har vært i dialog med Justisdepartementet i forkant av inngåelsen av den ulovlige låneavtalen, er det grunn til å stille spørsmål ved om Mehl har gitt Stortinget uriktige opplysninger, sier nestleder Hans Andreas Limi.

Justisminister Mehl har ansvaret

Han mener det er ingen tvil om at justisminister Mehl er ansvarlig for det som skjer, ikke bare i departementet, men også i underliggende etater.

- Det politiske ansvaret for at Grunnlovens bestemmelser om at det kun er Stortinget som kan gi bevilgninger er brutt ligger altså hos justisministeren. Nasjonal sikkerhetsmyndighet har en nøkkelrolle for å ivareta vitale samfunnsfunksjoner og vi er helt avhengige av at denne sentrale instansen har tillit i folket. Fremskrittspartiet mener derfor justisministeren må komme til Stortinget før jul for å gi en redegjørelse for de faktiske forhold, sier Limi.

Regjeringen ber om 200 millioner

Regjeringen har bedt om at Stortinget bevilger 200 millioner kroner ekstra i årets statsbudsjett for å innfri gjelden men det er det ingen automatikk i, mener Limi.

- Det er flere spørsmål i saken regjeringen la frem fredag, og nok et eksempel på en sak som handler om tillit til politikere og sentrale styringsorganer. Derfor er det av helt avgjørende betydning at justisministeren spiller med åpne kort og kommer til Stortinget for å redegjøre for saken, sier Limi.

Mer informasjon