Hans Andreas Limi smilende med uklar bakgrunn. Portrett. Foto.
© Fremskrittspartiet

Arbeid og velferd

Vil hjelpe folk tilbake i jobb

Fremskrittspartiet utfordret i spørretimen statsråd Torbørn Røe Isaksen på hvordan han vil hjelpe folk raskere tilbake i jobb.

Inngripende smitteverntiltak har pålagt mange virksomheter å stenge helt ned. Situasjonen er kritisk for mange ansatte som er permittert og bedrifter som har store lønnskostnader i arbeidsgiverperioden.

Har fremmet forslag om redusert lønnsplikt

– Situasjonen er usikker, spesielt for små bedrifter i serveringsbransjen som brått måtte stenge ned. Flere varsler nå at de ikke nødvendigvis våger å hente tilbake ansatte fra permittering når de kan, fordi den økonomiske risikoen ved å åpne for tidlig blir for høy dersom de risikerer ny nedstenging, sier stortingsrepresentant Hans Andreas Limi.

Fremskrittspartiet har to ganger fremmet forslag i Stortinget om redusert lønnsplikt uten å få flertall. Det ville bidratt til å senke den økonomiske terskelen for å ta folk tilbake i jobb. Virke anslår at den siste nedstengingen berører 110.000 ansatte i 15.000 virksomheter med en total kostnad på 1,8 milliarder for disse virksomhetene i lønnspliktperioden.