Mann i tannlegestol. Tannlege med munnbind ved siden av, som ser på bilde av en tann. Blåtoner. Illustrasjon.
© Colourbox

Helse og omsorg

Vil ikke ha todelt helsevesen

FrP ønsker ikke å ha et helsevesen forbeholdt de rike mens de fattige må sitte bakerst og vente på hjelp.

Før 2018 kunne folk med tannlegeskrekk få refusjon fra det offentlige dersom de tok i bruk private klinikker for å få hjelp. Ordningen forsvant fordi regjeringen mente den ble misbrukt av private tannleger. Konsekvensen av dette er at dem som har god råd kan kjøpe seg ut av en opptil fire år lang kø for behandling i det offentlige tannhelsevesenet.

– At folk med ekstrem tannlegeskrekk som har blitt utsatt for overgrep må vente opp til fire år i kø mens det står ledig kapasitet hos private, er forkastelig. Vi vil ikke ha et samfunn der folk med penger kan kjøpe seg hjelp, mens andre må stå årevis i kø, sier partileder Sylvi Listhaug.

Representantforslag om å sikre verdige og tilrettelagte tannhelsetjenester til mennesker som er blitt utsatt for tortur eller overgrep eller har odontofobi

Les hva FrP foreslår her

FrP foreslår å gjeninnføre ordningen

8. juni behandler Stortinget FrPs forslag om blant annet å gjeninnføre refusjonsordningen for pasienter med tannlegeskrekk.

– Jeg håper flertallet på Stortinget ser at dette var feil og at man snur og får på plass ordningen og pengene. Vi ønsker ikke at tannhelsetjenesten skal være forbeholdt de rike og at de fattige må sitte bakerst og vente på hjelp, avslutter Listhaug.