Foto. Jon Engen Helgheim
© Bjørn Inge Bergestuen

Vil kjempe mot Islam Net

Innvandringspolitisk talsperson i Fremskrittspartiet, Jon Helgheim, reagerer på oppropet med støtte til Islam Net signert av en rekke såkalte «godt integrerte muslimer»

– I et opprop i Vårt Land ønsker 37 muslimer Islam Net sitt aktivitetssenter i Groruddalen velkommen. Etter å ha sjekket personene nærmere i sømmene ser vi at det slett ikke er vanlige og godt integrerte muslimer som har signert oppropet, men mange med ytterliggående og radikale holdninger, sier Jon Helgheim.

«Norges farligste mann»

Helgheim viser til at en av de som har sluttet seg til oppropet er den tidligere eks-lederen av Young Guns: Sufi Shadid Rasool

– Rasool var i sin tid kjent som «Norges farligste mann». Han er tidligere dømt for 108 lovbrudd og fikk en dom på 12 års fengsel. Han har vært tiltalt for blant annet vold, trusler, kidnapping og medvirkning til drap sammen med andre Young Guns-medlemmer, men ble frifunnet for dette. Dette er ikke en person som slår meg som en godt integrert muslim med gode verdier, sier Helgheim og fortsetter:

– En annen av underskriverne knakk i 2009 nesen på en bussjåfør i Oslo. Episoden skjedde etter at sjåføren ikke stoppet på den bussholdeplassen vedkommende skulle av på. Man skal ikke løse ting med vold i Norge, og sånn kan man ikke holde på.

Kvinner har blitt ekskludert

Helgheim kan forteller at flere imamer og representanter fra Islam Net er med på oppropet.

– En av personene som har blitt med på oppropet er Mohammad Asim ved Masjid Aisha-moskeen på Holmlia. I denne moskeen har kvinner tidligere blitt ekskludert fra de fleste aktiviteter, fordi de ifølge moskeens eget nettsted ikke har hatt en egen kvinneavdeling, sier Helgheim og fortsetter:

– I Norge er menn og kvinner likestilt. Det er totalt unødvendig med en egen kvinneavdeling. Dette gjør det bare vanskeligere for innvandrerkvinner å bli en del av det norske samfunnet, og slike holdninger motarbeider integreringen.

Betalte bøtene til radikal ungdom

Wakas Mir er en annen av underskriverne som har støttet oppropet til fordel for Islam Net. Han har blant annet samlet inn over 85 000 kroner for å betale bøtene til ungdom som angrep politiet i forbindelse med en SIAN-demonstrasjon.

– Wakas Mir gav med dette sin støtte til grove angrep på politiet, demokratiet og ytringsfriheten. Det er svært alvorlig at ungdom går til angrep på politibetjenter som er på jobb hver eneste dag for at du og jeg skal føle oss trygge. I dette tilfellet var det en helt lovlig demonstrasjon som endte i fullt kaos og krigslignende tilstander i Oslo når radikal ungdom gikk til angrep på politiet, sier Helgheim.

Bør motarbeides

FrPs innvandringspolitiske talsperson mener at Islam Net ikke er en organisasjon for vanlige og godt integrerte muslimer, og at de bør motarbeides.

– Vi har tidligere sett at lederen for Islam Net, Fahad Qureshi, nekter å ta kvinner i hånden og aktivt fremmer holdninger som hører hjemme i et annet århundre. Det finnes også en video av at nesten hele salen rekker hånden i været når Qureshi spør hvor mange av de som er til stede som mener at Sharia-lovene er den beste straffemetoden, sier Helgheim og avslutter:

– Alt dette beviser bare at Islam Net er en ytterliggående og radikal organisasjon. Jeg er sikker på at den vanlige muslim i Norge ikke vil assosieres med en god del av det disse folka står for. Om det ikke var verdt å kjempe mot Islam Net og deres såkalte «aktivitetssenter» før dette oppropet, så er det i alle fall det nå, både fra muslimer og ikke-muslimer.

Mer informasjon