Far med to barn som handler i dagligvarebutikk

Vil ha krisepakke for vanlige folk

Alt blir dyrere. Nå vil FrP innføre krisepakke for vanlige folk, med saftige avgiftskutt på drivstoff, strøm og matmoms.

Onsdag 27. oktober var første gang statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) møtte til spørretime i Stortinget. Staten og kommuner tjener seg søkkrik på økte priser på strøm, mat, drivstoff og høye olje- og gasspriser

Flere økonomer er bekymret for vanlige folks økonomi. Fattighuset har uttrykt bekymring for konsekvensene.

– Strømregningene øker. Mange gruer seg til forfallsdato. Likevel fortsetter regjeringen å sende dyrebar kraft til oljeplattformene. Drivstoffprisene øker, matvareprisene øker og renta skal opp, sa Listhaug og la til:

– Nå har det vært krisepakker til næringslivet i lang tid. Det er på høy tid med en krisepakke for vanlig folk, sier hun.

Sylvi Listhaug ber regjeringen vurdere en krisepakke for vanlige folk. © Pia Sønsterød

Vil bety mye for lommeboka til mange

De konkrete forslagene Fremskrittspartiet mener vil hjelpe vanlig folk i en krisepakke vil være å fjerne el-avgiften, moms på strøm, kutte drivstoffavgiftene og kutte matmomsen. Det vil bety mye for lommeboka til mange.

Likevel har regjeringen ingen planer om en krisepakke for å redusere avgiftene for vanlig folk. Partileder Sylvi Listhaug utfordret Jonas Gahr Støre om de ville komme med en krisepakke som reduserer avgiftene for vanlig folk. Da gikk heller Støre til angrep på Fremskrittspartiet, fremfor å svare på spørsmålet.

– Det hjelper ikke å snakke om Fremskrittspartiet når vi står i en ekstraordinær situasjon. Det er det vanlig folk lurer på. Det hjelper ikke vanlig folk at staten håver inn på økte avgiftsinntekter og økte oljeinntekter, sier Listhaug.

Dette vil FrP gjøre:

• Avvikle elavgiften, og gi momsfritak på strøm. Momsfritak vil redusere strømregningen med 25 prosent
  • Redusere bensin- og dieselavgiftene med tre kroner literen, gjennom å redusere veibruksavgiften
  • Møte økende matvarepriser med lavere matmoms. FrP ønsker derfor at regjeringen skal utrede å senke momsen

Økning i bostøtte hjelper ytterst få

Isteden mener den rødgrønne regjeringen at overføringene bør økes, som bostøtten. Men det er ytterst få som mottar bostøtte.

– For dem som tjener 300.000-350.000 og mer hjelper det ikke å øke bostøtten. De vil slite med å få betalt regningene om det ikke tas grep. Jeg mener det er urovekkende at man gjerne betaler ut krisepakker til næringslivet, men ikke gjør det i en ekstraordinær situasjon for vanlige folk, avslutter Listhaug.