Fylkesvei i Norge
© Colourbox

Vil stoppe diskrimineringen av eldre bilførere

Stortingsflertallet vil fjerne diskrimineringen av eldre bilførere. Det betyr at obligatorisk helseattest for eldre blir fjernet.

I februar i år behandlet stortinget et forslag som lyder: «Stortinget ber regjeringen fjerne kravet om obligatorisk, aldersbestemt helseattest for eldre som grunnlag for førerkort.» Med Frp sin støtte fikk dette forslaget flertall på Stortinget den 09.02.2021. Partiene som støttet forslaget var Frp, Ap, SV og Rødt.

– Hareide må gjennomføre vedtaket

– Det har nå snart gått 3 mnd siden det ble vedtatt at det skal bli slutt på krav om helseattest og diskriminerende og urettferdige testingen av eldre. Men fortsatt har ingenting skjedd. Samferdselsminister Knut Arild Hareide sier han må utrede konsekvensene av vedtaket før han kan vurdere å gjennomføre det, sier FrPs stortingsrepresentant Tor Andre Johnsen.

Hareide har argumentert med trafikksikkerhet som begrunnelse for ikke å ville gjennomfører forslaget.

– Vi vil da peke på at trafikksikkerheten skal ivaretas og at legene, sammen med den enkelte og pårørende har et ansvar. I tillegg til at man kan bruke praktiske tester for å sikre at sikkerheten i trafikken sikres. Så derfor er treneringen som statsråden holder på med helt uakseptabel, sier Johnsen.

– Stortinget har bedt regjeringen fjerne aldersgrensen for obligatorisk helseattest for eldre bilførere, som i dag er 80 år. Stortinget har ikke bedt om en utredning. Vi forventer handling og ikke trenering og utsettelser. Dette gjelder hverdagen og livskvaliteten til tusenvis av eldre i Norge. Saken er for viktig til å bli lagt i en skuff, sier FrPs samferdselspolitiske talsperson Bård Hoksrud.

Foto av Bård Hoksrud. © Bjørn Inge Bergestuen

Krever handling

FrP krever handling. Derfor har FrP nå fremmet et nytt forslag, som vil få flertall i Stortinget, dersom AP, SV, Rødt og FrP som stemte sammen i februar også stemmer for dette forslaget for å sikre at statsråden pålegges å gjennomføre vedtaket fra februar. Forslaget sier følgende: «Stortinget ber regjeringen om å gjennomføre Stortingets vedtak om å oppheve kravet om helseattest for eldre bilførere med virkning fra senest 1. juni 2021».

– Nå har verken samferdselsministeren eller regjeringen noe annet valg enn å gjennomføre denne endringen senest 01.06.2021, sier Tor André Johnsen, som også er medlem av transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.

Foto av Tor André Johnsen © Elin Eike Worren