
Næringsliv
Ville vært en katastrofe for norsk næringsliv
Venstre-politikeren vil også fjerne viktige unntak for avgiften som FrP fikk gjennomslag for i regjering. Det får FrPs stortingsrepresentant Roy Steffensen til å reagere:
- Rotevatn innrømmer i Politisk Kvarter at dette er en «villet belastning for bedriftene». Det er helt uaktuelt for FrP å innføre flere belastninger på norske arbeidsplasser i dagens krevende situasjon.
Steffensen viser til at Høyre, Venstre og KrF i 2021 ville øke Co2-avgiften til 2000 kroner/tonn innen 2030, noe FrP allerede da sa klart nei til.
- Folk tror alt blir bedre bare vi får en ny regjering i 2025, men innholdet i en ny regjering betyr mye og dette viser hvor viktig det blir å stemme på FrP ved neste valg. Det er bare et stort FrP som kan stoppe dårlig gjennomtenkte «klimatiltak» i en borgerlig regjering.
- Nå vil Venstre neste doble Co2-avgiften allerede neste år, og øke til 3000 kroner/tonn i 2030. Det er et høyere nivå enn selv MDG ønsket for et par år siden, og ville vært en katastrofe for norsk næringsliv.
Finanspolitikeren avviser at tydelige uenigheter i klimapolitikken betyr utelukker et samarbeid på borgerlig side.
- Jeg tror både Venstre og Høyre vil forstå at de ikke kan føre en særnorsk politikk som fører til en masseflytting av arbeidsplasser til EU, USA og Kina. Vi redder ikke verden ved å rasere norsk økonomi.
- Det er til syvende og sist velgerne som avgjør styrkeforholdet mellom partiene. De velgerne som ønsker økonomisk vekst og bedre privatøkonomi kan stemme FrP, mens de velgerne som vil ha ekstremt høye og særnorske miljøavgifter står fritt til å stemme på SV, Høyre eller Venstre.