Foto av Nhan Kien.
© Privat

– Ytringsfriheten er under press

Nhan Kien fra Vestfold og Telemark FrP deltar på FrPs landsmøte i helgen. Under sin tale fokuserte han på at ytringsfriheten er under press etter at politiet har blitt møtt med vold, hærverk og blitt kastet gjenstander mot seg av radikale muslimer under flere motdemonstrasjoner mot koranbrenning.

– Ytringsfriheten ble til for å forsvare de kontroversielle meningene. Det betyr at vi skal tillate meninger som andre kan ses på som ekstreme, selv det å brenne en koran. Ytringsfriheten skal provosere, og den skal krenke. Slik skaper vi de gode diskusjonene, hvor meninger møtes med meninger, og ikke vold, sånn får man et samfunn som beveger seg fremover, sier Kien.

– Grunnmuren i demokratiet

Kien er fylkesleder for Vestfold og Telemark FpU og lokallagleder for Notodden FrP. Han mener at ytringsfriheten er selve grunnmuren i demokratiet.

– Når ytringsfrihet er under press, så er demokratiet også under press. For ytringsfriheten er selve grunnmuren i demokratiet. Vi lever i en verden hvor vestlige demokratier er en minoritet globalt. Derfor må vi forsvare ytringsfriheten for alt det er verdt. Vi lever i et land hvor du uavhengig av legning, uavhengig av hva du tror på eller hva slags etnisitet du har så har du like muligheter til å jakte dine drømmer. Dessverre finnes det organisasjoner, grupper og politikere som mener at det finnes strukturer i samfunnet som gjør at andre mennesker basert på utseende sliter i samfunnet. De mener altså at Norge er et strukturelt rasistisk samfunn. Det er grunnleggende feil og her i Norge er vi alle like for loven og har de samme rettighetene, sier Kien.

Vil stoppe krenkelseshysteriet

Den unge politikeren påpeker at rasime går begge veier og han mener at folk ikke må la seg krenke så lett.

– Jeg og andre lyktes ikke i livet på grunn av vår nasjonalitet, og vi mislyktes ikke på grunn av at vår etnisitet eller hudfarge. De som mener at vi har et slikt samfunn i Norge, stopp å bli krenket på vegne av andre, et slikt samfunn har vi ikke. For hva må rasismedebatten må handle om? Det må handle om at rasismen går begge veier. Det er ikke bare hvite mot røkla, men også mennesker med utenlandsk bakgrunn kan være rasister. Det må handle om hverdagsrasismen. Hvor spydige kommentarer om navn og utseende blir pakket inn som «humor», sier Kien og avslutter:

–Vi har fått en rasisme- og ytringsfrihetsdebatt som går i en feil retning. Derfor trenger Norge et sterkt FrP, et parti som kjemper og står opp for de demokratiske prinsippene og de gode verdiene, når religiøse miljøer prøver å sette dem under press. FrP skal være en tydelig motkraft, et parti som tørr å tale der andre partier føyer etter eller gjemmer seg, avslutter Kien.