Nei til eiendomsskatt

Eiendomsskatt gjør en allerede dyr bolig enda dyrere. Boligen din skal være et hjem, ikke et skatteobjekt.

Skatter og avgifter

FrP vil fjerne eiendomskatten og holde kommunale avgifter på lavest mulig nivå.

Eiendomsskatt er både urettferdig og usosialt. Skatten rammer helt uavhengig av hva du tjener eller hvor stort lån du har. Boligen din skal være et hjem, ikke et skatteobjekt. Derfor sier FrP nei til eiendomsskatt.

Kommuneøkonomien har ikke vært så god som den er nå på over ti år. Men de rødgrønne kommunepolitikerne fortsetter dessverre å øke eiendomsskatten, til tross for at regjeringen har styrket kommuneøkonomien.

– Alle kommuner får overført penger fra staten for å gi deg gode tjenester. Dersom en kommune ikke leverer et godt tjenestetilbud til innbyggerne sine er det fordi de ikke har gjort en god nok jobb. Det er mange norske kommuner som klarer seg fint uten eiendomsskatt. Blant annet leverer FrP-kommunen Os gode tjenestetilbud uten å kreve innbyggerne for en usosial ekstraskatt, sier partileder og finansminister Siv Jensen.
Det betyr noe hvem som styrer. Dersom Arbeiderpartiet vinner valget i din kommune, er det ganske sikkert at du får en ny eller økt skatteregning i postkassen.
Foto. Siv Jensen

FrP vil:

• Redusere og på sikt fjerne eiendomsskatten
  • Effektivisere og modernisere kommunal drift
  • Holde kommunale avgifter på et minimum

Ap og Sp er på skattetoppen

FrP vil at kommunen skal gi mest mulig tilbake til innbyggerne sine når skatteinntektene og økonomien er god. Store overskudd i kommunebudsjettet skal ikke settes på bok, men brukes til å styrke tjenestetilbudet, redusere eiendomsskatten og tilrettelegge for arbeid og næringsliv.

– Det er helt uakseptabelt at ordførere som har store overskudd flere år på rad skal skattlegge hjemmene til folk. Det er fullt mulig for kommunene å ruste opp økonomien sin ved å legge til rette for næringsliv og flere arbeidsplasser. Løsningen ligger sjeldent i å la innbyggerne ta regningen med enda mer skatt, sier Jensen.

Arbeiderpartiet og Senterpartiet er de store «eiendomsskattepartiene» i norske kommuner. Tre av fire kommuner med eiendomsskatt er i dag styrt av de rødgrønne. 90 prosent av Ap-styrte kommuner har eiendomsskatt, og 72 prosent av all eiendomsskatt er innkrevet av Ap-styrte kommuner.

– Det betyr noe hvem som styrer. Dersom Arbeiderpartiet vinner valget i din kommune, er det ganske sikkert at du får en ny eller økt skatteregning i postkassen, sier Jensen.

FrP kutter eiendomsskatten

FrP har fått gjennomslag for store kutt i eiendomsskatten. Fra 1. januar 2020 blir makssatsen for eiendomsskatt redusert fra 7 til 5 promille. I den nye regjeringsplattformen har FrP fått gjennomslag for å redusere satsen ytterligere, helt ned til 4 promille. Det medfører at 105 kommuner tvinges til å gi skattelette til sine innbyggere.

– Høy eiendomsskatt vitner først og fremst om dårlig økonomisk styring og ledelse, ikke dårlig kommuneøkonomi. Det er slettes ingen automatikk i at kommuner med høy eiendomsskatt har bedre velferdstjenester eller mer fornøyde innbyggere. Ap-styrte kommuner som Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø er gode eksempler på det, sier Jensen.
Illustrasjonsfoto av enebolig.

Gebyrer er en hvilepute

Jensen reagerer på at enkelte kommuner nå forsøker å torpedere FrPs kutt i eiendomsskatten gjennom å endre bunnfradraget eller retaksere eiendom.

– Retaksering er en utspekulert måte å ta enda mer fra folks lommebøker, og dersom man rører bunnfradraget gjør man eiendomsskatten dobbelt usosial. Det bør velgerne reagere på i høst, sier Jensen.

FrP vil holde kommunale avgifter på et minimum, og mener at avgifter til kommunen skal følge selvkostprinsippet. I dag er det store forskjeller i avgiftsnivået mellom norske kommuner.

– Dessverre har kommunale gebyrer blitt en hvilepute for politikere som ikke vil omstille eller effektivisere for å få inn nødvendige inntekter. I verstingkommunene er det innbyggerne som må betale en dyr pris for ineffektive politikere, sier Jensen.

Vil du vite mer om Fremskrittspartiets skatte- og avgiftspolitikk?
Les mer her!

Vil du vite hva Fremskrittspartiet skal gjennomføre på skatt- og avgiftsfeltet i regjering?
Les mer her!

Vil du vite hva Fremskrittspartiet har gjennomført på skatt- og avgiftsfeltet i regjering?