Inngang Fløibanen. Illustrasjonsfoto.

Foto: Ronny Røste

Handels- og reiseliv

Fremskrittspartiet vil liberalisere en rekke restriksjoner i handelsnæringen, herunder åpningstidsbestemmelser, konsesjons-, løyve- og bevillingsbestemmelser, samt restriksjoner på etablering og lokalisering av nye virksomheter. Dette vil også omfatte eksport, import og omsetning av alle lovlige varer. Vi vil arbeide for å påvirke andre land til å oppheve sine importbegrensninger.

Reiselivsnæringen har over tid hatt en betydelig vekst både internasjonalt og i Norge. Samfunnsutviklingen i mange land går i retning av at folk ønsker seg flere opplevelser som følge av økende velstand, men også fordi opplevelser mange steder gjøres mer tilgjengelige gjennom profesjonell organisering.

Norsk reiselivsnæring har omkring 140 000 ansatte og står for fem prosent av verdiskapningen i norsk næringsliv. Opplevelsessektoren har hatt størst vekst i verdiskapning.

Reiselivsnæringen i Norge har i takt med den internasjonale utviklingen hatt stor vekst og fremstår i dag som en betydelig aktør med hensyn til sysselsetting og verdiskaping. Den nye verdiskapningsanalysen for 2015 viste at norsk næringsliv skaper verdier for 70 milliarder kroner i året. Nå forventes det at både nordmenn og utlendinger vil feriere mer i Norge.

Partiprogram 2017 - 2021

Fremskrittspartiet vil:

• bygge ut infrastruktur for å få økt tilgjengelighet til distriktsdestinasjonene
  • styrke merkevarebyggingen av Norge som reisemål
  • ivareta vår kulturarv og natur gjennom vern tilrettelagt for bruk
  • redusere og forenkle skatte- og avgiftssystemet, som også vil komme reiselivsnæringen til gode.
  • avskaffe bestemmelser som begrenser handelsnæringens åpningstider
  • oppheve importbegrensninger for lovlige varer
  • tillate fri etablering av alle former for handelsbedrifter og fjerne handelsmonopoler
  • tillate salg av lovlige varer i hele butikkens åpningstid
  • ha en reell gjennomgående bagasjehåndtering på flyplasser
  • sikre et felles nasjonalt ruteopplysningssystem
  • likebehandle kiosk og dagligvare ved tildeling av salgsbevilling for alkoholholdig drikkevarer

De tjenesteytende næringene er den delen av norsk næringsliv som vokser mest. For at disse skal kunne utvikle sitt fulle potensial, er det viktig at etablerings- og konkurransehindrende ordninger fjernes.

Fremskrittspartiet vil derfor liberalisere en rekke restriksjoner i handelsnæringen, herunder åpningstidsbestemmelser, konsesjons-, løyve- og bevillingsbestemmelser, samt restriksjoner på etablering og lokalisering av nye virksomheter. Dette vil også omfatte eksport, import og omsetning av alle lovlige varer. Vi vil arbeide for å påvirke andre land til å oppheve sine importbegrensninger.

Reiselivsnæringen er en av verdens raskest voksende næringer, og som Norge har gode forutsetninger for å ta del i. Norges spesielle kvaliteter, gjennom særegen natur og rik kulturarv, gjør landet til et spennende reisemål, og næringen har dermed et uutnyttet vekstpotensial.

Reiselivet tar hele landet i bruk og er derfor også en viktig distriktsnæring, både i form av å skape arbeidsplasser og lokal utvikling. For at norsk reiseliv skal fortsette å hevde seg internasjonalt, må næringslivet i samarbeid med myndighetene satse mer på innovasjon, produktutvikling og kompetanseheving. Dette er også nødvendige virkemidler for å skape flere helårsarbeidsplasser.

Det er nødvendig med økt markedsføring av norsk reiseliv. Dagens struktur av destinasjonsselskap, reiselivsråd og lignende bærer imidlertid preg av at det er for mange av dem, og at de er for fragmenterte. Det fører til at arbeidet blir lite effektivt og har en dårlig utvikling. Det er behov for en omstrukturering som innebærer færre aktører og en klarere rollefordeling.

Utelivet er for mange turister en viktig del av reiseopplevelsen og ofte avgjørende for hvilken destinasjon de velger å reise til. For å sikre konkurransekraft for serveringsstedene og et tilbud tilpasset etterspørselen, bør serveringsstedene selv fastsette sine åpnings- og serveringstider.

Kostnadsnivået på alkohol, mat og andre utgiftsposter har betydning for valg av reisemål i et internasjonalt turistmarked med en uendelig rekke reiseopplevelser og destinasjoner. Et lavere avgiftsnivå på blant annet alkohol og mat vil bidra til å beholde Norge som et attraktivt reisemål med de fantastiske naturopplevelsene vi har å by på.

Det norske reiselivet er en viktig distriktsnæring. Lønnsomheten i reiselivsbedrifter er gjennomgående svak og den enkelte bedrift er ofte meget sårbar overfor endringer i markedet. Vi vil forenkle og redusere skatte- og avgiftssystemet som også vil komme reiselivsnæringen til gode. Også tilgjengeligheten til flere av reiselivsbedriftenes tilbud er dårlig, på grunn av ras- og vinterstengte veier, i tillegg til dårlige veier generelt.

Lover og regler må tilpasses på en slik måte at de ikke er til hinder for utvikling av opplevelsessentre, hoteller og gårdsferier i distrikts-Norge.

Norsk reiselivs konkurranseevne svekkes av et generelt høyt kostnadsnivå. Den norske merverdiavgiften på servering, som per i dag er 25 prosent, er betydelig høyere enn våre naboland Sverige og Finland. En serveringsmoms på 15%, på linje med norsk moms for mat til hjemmekonsumering, vil styrke konkurranseevnen i næringen.

Dette har vi gjort i regjering:

• Det er åpnet for salg direkte fra produsent av enkelte egenproduserte drikkevarer med volumprosent mellom 4,7 og 22,0 prosent.

• Lagt frem en reiselivsmelding for flere arbeidsplasser og økt verdiskapning i reiselivet.

• Forslag til lovendring og ny forskrift om turistfiske på høring. Målet er å myke opp reglene.

• Det er lansert en egen strategi for kulturturisme og det er opprettet en søkbar ordning om nasjonale turstier som skal bidra til bedre vedlikehold og god ivaretakelse av naturen på våre mest kjente turstier.