Fly. Illustrasjonsfoto.

Foto: FrP

Luftfart

Det er ingen grunn til å snakke om å redusere infrastrukturen for luftfart. FrP vil sørge for et best mulig flytilbud i hele landet.

Det er viktig å sikre et godt flytilbud over hele landet. Effektive flyplasser og lønnsomhet for flyselskapene er nødvendig for å gi lokalsamfunnene enda bedre løsninger.

Mye av det miljøbevegelsen i dag brukes som argumenter mot flytrafikk vil være løst noen år frem i tid, så det er all grunn til å være optimistisk. Det er ingen grunn til å snakke om å redusere infrastrukturen for luftfart. Det er imidlertid viktig at Avinor driver effektivt slik at avgiftene kan holdes nede.

Partiprogram 2017 - 2021

Over lengre strekninger er fly alle andre transportmidler overlegent. Det må derfor være en hovedoppgave å sikre befolkningen et best mulig tilbud innen flytransporten til rimeligst mulig pris.

Staten bør legge til rette for friest mulig konkurranse for utvikling, drift og vedlikehold av flyplassene. Dagens løsning med Avinor AS som en statlig monopolinstitusjon med indirekte beskatning av innbyggerne, og store utfordringer knyttet til omstilling og endring, er ikke tilfredsstillende. Staten bør legge til rette for konkurranse om kontrakter for drift, vedlikehold og utvikling av våre flyplasser, med veldefinerte kvalitets- og sikkerhetskrav. Staten bør vurdere et bredt spekter av modeller og former for avvikling av Avinor som monopolinstitusjon på området. Den beste modellen som innebærer oppløsning av dagens Avinor, og som ivaretar god sikkerhet og kvalitet, bør velges.

Fremskrittspartiet vil:

• Åpne for private flyplasser og fremme konkurranse mellom flyplasser der hvor dette er mulig.
  • Stimulere til lokal deltakelse i eierskap og drift.
  • At Avinors monopol avvikles og virksomheten privatiseres, deles opp eller selges og at staten legger til rette for størst mulig grad av konkurranse innenfor området.
  • At den norske staten avvikler sitt eierskap i SAS.
  • Innføre ordning med avløsningsmidler i forbindelse med endringer i flyplasstruktur.
  • Arbeide for at utvalgte flyplasser, som har nærhet til høy produksjonsaktivitet, skal utvides til å kunne være en eksportflyplass også for utenlandsfly.
Det regionale kortbanenettet har spilt en avgjørende rolle for utvikling i Norge og har bidratt til at innbyggerne over hele landet har fått et flytilbud. Stadige endringer og forbedringer av den øvrige infrastrukturen har ført til at reisetid til/fra og mellom lufthavner har blitt stadig kortere. Det må derfor vurderes om tilbudet i deler av landet kan styrkes ved at lufthavner slås sammen og utvides, og at man derigjennom får økt passasjertrafikk, flere destinasjoner, økte frekvenser, lavere priser, økt konkurranse og lavere offentlige rutekjøp.

Ved en eventuell nedleggelse av en flyplass vil Fremskrittspartiet innføre en ordning der statens reduserte kostnader til rutekjøp ved flyplassen i 50 år kan brukes til å finansiere annen infrastruktur, som for eksempel veier, etter modell fra fergeavløsningsordningen.

Dette har vi gjort i regjering:

• Lagt til rette for at kommuner og private kan delta i utvikling i og rundt flyplasser.

• Flytting av Bodø lufthavn er planlagt i første periode av ny Nasjonal transportplan.

• Igangsatt arbeid med konkurranseutsetting av tårn- og sikringstjenester.

• Besluttet å innføre en prøveordning med forenklet transfer ved Gardermoen.

• Sikret midler til byggestart av ny Lufthavn i Mo i Rana. Statlige midler bevilges i andre periode av NTP, og prosjektet kan startes opp i første planperiode med private/kommunale midler.

• Gjennomført viktige investeringer i lufthavnene, blant annet ny terminal på Flesland og fremskynding av utbyggingen av utenriksterminal på Tromsø lufthavn med tre år.

• Gitt konsesjon til Arendal Lufthavn Gullknapp i Aust-Agder.