Kafebord og stoler. Illustrasjonsfoto.

Bedriftsbeskatning

Lavere skatter handler om trygge arbeidsplasser. Mange av bedriftene som skaper jobber i det norske samfunnet er drevet frem av familier, unge og lokale ildsjeler. De fleste milevis fra Oslo, langt ute på bygda, innerst i fjordene og ytterst ved kysten. Det er en verdi i det norske samfunnet vi må ta vare på.

Økt skatt er det siste norske bedrifter trenger nå – det knekker nakken på lokalt eierskap og setter norske arbeidsplasser i fare. Norske bedrifter skal vokse og distriktene skal blomstre. Da må skatt på norske arbeidsplasser ned, ikke opp!

Norsk økonomi har hatt store utfordringer de siste årene, blant annet etter det største oljeprisfallet på over 30 år. Fremskrittspartiet har vist seg styringsdyktige i denne krevende situasjonen. Vi har møtt utfordringene med tiltakspakker målrettet mot bransjene og rammede områder, og vi har lagt til rette for arbeid, aktivitet og omstilling.

Fremskrittspartiet har bidratt til en betydelig senkning av skattene for å bidra til vekst og flere arbeidsplasser i privat næringsliv. Selskapsskatten og formuesbeskatningen på arbeidende kapital er redusert, og skal reduseres ytterligere. Formueskatten er en skatt som utelukkende rammer norsk eierskap, mens utenlandske eiere i Norge slipper unna.

Også eiendomsskatten rammer næringslivet. Denne skatten påløper, uavhengig av om bedriften går med overskudd eller ikke, og kan beløpe seg til millioner. Eiendomsskatten kan således bidra til å ødelegge arbeidsplasser som ellers ville vært lønnsomme.

Fremskrittspartiet vil oppheve lov om eiendomsskatt slik at kommunene fratas muligheten til å kreve inn skatt på eiendom.

Vi vil også fjerne dagens dokumentavgift. Dokumentavgiften er blitt en statlig inntektskilde som fordyrer kjøp av eiendom uten at innbetalt avgift står i forhold til de faktiske omregistreringskostnadene.

Partiprogram 2017 - 2021

Fremskrittspartiet vil:

• redusere skatte- og avgiftsnivået
  • øremerke avgifter til å dekke de utgiftene den avgiftsbelagte tjenesten/varen påfører samfunnet
  • sikre at verdiskaping fra naturresurser kommer lokalsamfunnene til gode
  • fjerne dagens dokumentavgift
  • redusere engangsavgiften på bil betydelig
  • redusere det høye avgiftsnivået på bil og bilbruk
  • redusere avgifter på grensehandelsutsatte varer
  • hindre at arveavgiften gjeninnføres, uavhengig av modell
  • fjerne veibruksavgiften på drivstoff på fremkomstmiddel som ikke benytter vei
  • fjerne flypassasjeravgiften
Fremskrittspartiet vil ha et skattesystem som motiverer til investeringer, vekst og nyskaping i Norge. Det er viktig å være oppmerksom på at Norge konkurrerer med andre land som også vil øke bedriftsetablering og innovasjon, noe som tilsier at skattesystemet må tilpasses dette. FrP vil derfor ha en harmonisering av skattetrykket på kapital og arbeid ved at skatten på lønnsinntekt blir redusert.

Skattemessige avskrivninger bør reflektere faktisk økonomisk verdifall på driftsmiddelet, og avskrivningssatser bør ikke brukes som et næringspolitisk virkemiddel.

Norsk bedriftsbeskatning skal være innrettet slik at norsk virksomhet har de samme rammevilkårene som våre viktigste handelspartnere. Selskapsskatten må reduseres for å møte dette. Særnorske skatter bør avvikles, herunder formuesskatten, som er en dobbeltbeskatning, og som hemmer norsk privat eierskap og kapitalmarked. Nivået på selskapsbeskatningen må vurderes i lys av utviklingen internasjonalt. Ordningen med SkatteFUNN bør gjøres bedre for å være i stand til å underbygge privat forskning og utvikling enn dagens innretning er.

Dette har vi gjort i regjering:

• Varslet forbedringer i beskatningen av opsjoner for små, nyetablerte selskap.

• Doblet skattefritaket for rabatterte aksjer til 3 000 kroner for å fremme ansattes medeierskap.

• Redusert skatter og avgifter, herunder formueskatten, med over 22 milliarder siden 2013.

• Redusert selskapsskattesatsen fra 28 til 24 prosent. Satsen skal videre ned til 23 prosent.

• Gjennomgått og forbedret skattemessige avskrivingsregler.

• Foreslått å frita fastmonterte, ikke-integrerte maskiner i industrianlegg fra eiendomsskatt.

• Forenklet generasjonsskifter i bedrifter ved å fjerne arveavgiften.