Arbeidsinnvandring

Lavere skatt øker arbeidsviljen

Behov for arbeidskraft bør primært dekkes i Norge og i EØS.

Fremskrittspartiet vil

• Dekke behovet for arbeidskraft i Norge og EØS
  • Senke skattetrykket
  • Få flere trygdede som kan jobbe ut i arbeid
Ved å senke skattetrykket, kan man få flere i arbeid. © Colourbox

Partiprogram 2017 - 2021

I utgangspunktet bør Norge dekke behovet for arbeidskraft innen egen befolkning. Dette kan man sørge for ved å lage ordninger som stimulerer folks vilje til å arbeide, for eksempel ved å sette ned skattetrykket og få flere trygdede ut i arbeid. Behov utover dette kan i stor grad dekkes gjennom arbeidskraft fra EØS-området. Det bør også være mulig å hente arbeidskraft utenfor EØS-området, primært basert på tidsavgrensede kontrakter. Denne muligheten gjelder ikke for religiøse ledere.