Realkompetanse

Fremskrittspartiet vil

• basere opptak til videregående skole på karakterer i fag som er relevante for elevens utdanningsprogram
  • legge til rette for et bedre samarbeid mellom skole og næringsliv
  • videreutvikle og styrke Ungt Entreprenørskap og lignende næringsrelevant elevarbeid
  • sikre fritt skolevalg i hele landet, også over fylkesgrensene
  • styrke innholdet i skolehelsetjenesten
  • at utdanningstilbudet skal gjenspeile det forventede behovet i samfunnet
  • vurdere å øke dagens grense på 10 dager dokumentert fravær i den videregående skolen
  • at privatister skal ha muligheten til å ta eksamen gjennom et hurtigløp
  • fjerne arbeidsgiveravgift for lærlinger
  • arbeide for økt kapasitet innen utdannelse av helsepersonell
  • at fullført og godkjent fagbrev skal gis to tilleggspoeng

Partiprogram 2017 - 2021

Realkompetanse er summen av formell utdanning, ikke-formell utdanning (kurs), uformell utdanning (kvalifisering på arbeidsplassen) samt kompetanse oppnådd i frivillig arbeid i relevante organisasjoner, hobbyer, selvstudier osv.

Realkompetansevurdering skal være en rettighet, og både offentlige skoler og statlig godkjente friskoler må kunne vurdere realkompetanse for sine godkjente utdanningstrinn og programmer. Når en utdanningssøkende kontakter en friskole, så er det som regel fordi vedkommende har et genuint ønske om å få opplæringen fra denne skolen. For mange vil fagskoleutdanningen være det mest naturlige høyskoletilbudet med basis i allerede tilegnet kompetanse.