Spesialundervisning

Utdanningssystemet bør i større grad ta hensyn til at elever er ulike og har ulike evner og behov. Skoleeier skal ha plikt til å sikre elever med spesielle behov nødvendige hjelpemidler.

Fremskrittspartiet vil

• klargjøre kriterier som utløser rett til spesialundervisning
  • sikre at elever med spesialundervisning har krav på kvalifisert spesialpedagog
  • innføre plikt for kommunene til å vurdere alle barns norskkunnskaper før skolestart.
  • avbyråkratisere systemet for vedtak om spesialundervisning, og flytte kompetanse og ressursene nærmest mulig barna.
  • innføre fleksibel skolestart

Partiprogram 2021 - 2025

Det er bekymringsfullt at en relativt stor del av ressursene til grunnopplæring er bundet opp i spesialundervisning, noe som går utover den øvrige opplæringen. I dag opplever mange lang saksbehandlingstid for å få spesialundervisning. Ordningen er også mange steder preget av mye byråkrati og sen innsats. Det må bli enklere å få nødvendig spesialundervisning på et tidligere tidspunkt. Det må stilles tydeligere krav til PPT.