Laveste asyltall på 20 år

– Viser at det virker med strenge signaler, sier Per Sandberg.
Publisert:
Foto: Paul Paiewonsky
Asyltallene for de tre første månedene i 2017 er de laveste på 20 år, skriver ABC Nyheter. Fra 2016 har det vært en nedgang på 38 prosent i antall asylsøknader.

Betyr noe hvem som styrer landet
Tall fra Utlendingsdirektoratet viser at enslige mindreårige har en nedgang på 63 prosent sammenlignet med 2016, fra 102 til 38 søknader. Asylsøkere generelt har en nedgang på 38 prosent sammenlignet med 2016, fra 988 til 612.

Konstituert innvandrings- og integreringsminister, Per Sandberg, mener tydelige signaler er årsaken til rekordlave asyltall.

– Det har vært vår intensjon hele veien å føre en streng politikk som forhindrer en ny asylstrøm og som sender et tydelig signal om at hvis du ikke har krav på beskyttelse bør du ikke reise til Norge. Dette viser at det virker med strenge signaler, og nå er asylstrømmen veldig lav, faktisk lavere enn bunnåret 2016. Det betyr noe hvem som styrer landet, sier han til nettavisen.

Kan legge mer innsats i integrering
Sist færre søkte beskyttelse i Norge var i 1997. Antallet sank med 95 prosent fra siste tertial i 2015 til første tertial i 2016. Nå har tallene sunket enda mer enn i det rekordlave bunnåret i fjor.

– Det at asylstrømmen er såpass lav gjør at vi kan legge mer innsats i å integrere de som allerede befinner seg i Norge. Her vet vi det er store utfordringer med altfor mange innvandrere som står utenfor arbeidslivet, sier Sandberg, og avslutter:

– Nå ser vi at mange i Ap og andre partier ønsker å myke opp for å ta imot langt flere. Det er bekymringsfullt. Hvis Ap begynner med spontane ad hoc-vedtak på landsmøtet slik de gjorde i 2015, kan vi få en voldsom asylstrøm på nytt. Jeg tror ingen vil ha en reprise av 2015, med over 31 000 asylsøkere.