Foto: Colourbox

Helsekøene skal videre ned

– FrPs helsepolitikk fungerer. Nå står 70 000 færre i helsekø, og den jobben skal vi fortsette de neste fire årene, sier partileder Siv Jensen.

Jensen mener reduksjonen i helsekøene og ventetidene skyldes at pasientene nå får velge mer selv, at det brukes private alternativer når det er ledig kapasitet, at taket for hvor mange pasienter sykehusene kan behandle er hevet og at sykehusene nå får bedre betalt for å gjøre pasienter friske.

– Fremskrittspartiets helsepolitikk fungerer. Det ser vi blant annet gjennom at 70 000 færre står i helsekø nå enn da vi inntok regjeringskontorene i 2013. Vi er likevel ikke i mål: Vi skal fortsette å prioritere helse i en tid der den medisinske utviklingen går raskt, og helsekøene skal videre ned, sier hun.

Partilederen påpeker at rask tilgang på livsviktige medisiner også er svært viktig for å sikre folk flest trygghet i hverdagen.

– Fremskrittspartiet ønsker å skape trygghet i det som for mange oppleves som en utrygg situasjon. Vi vil tilby nye metoder og medisiner så raskt som mulig i den offentlige helsetjenesten. Derfor vil FrP endre systemet for innføring av nye medisiner og metoder i sykehusene ved å innføre et hurtigsport der livsviktige og livsforlengende medisiner får hoppe frem i køen og dermed får kortere behandlingstid, sier Jensen, og avslutter:

– Problemet med dagens system er at det skjærer alle medisiner over én kam. Når legemidlene kommer inn til vurdering, så legges de alle i den samme køen. Det er vanskelig for pasienter med alvorlig kreftsykdom å høre at det finnes nye medisiner på markedet som de ikke får tilgang til. Dette ønsker FrP å gjøre noe med. I dag står systemet i veien for pasientene, men for FrP vil det alltid være viktigst å sette enkeltmennesket foran systemet.