Foto: FrP - Bjørn Inge Bergestuen

– Dette har vi advart mot

Fremskrittspartiet advarte gang på gang i valgkampen mot en mer liberal innvandringspolitikk om Ap fikk makten. Vi hadde rett, mener Siv Jensen.

– Det var ikke tomme trusler. Ved første korsvei etter valget svikter Arbeiderpartiet. De har forlatt den ansvarlige linjen. Før i tiden ble Arbeiderpartiet kalt for ørnen i norsk politikk, men dette minner litt mer om en struts som stikker hodet i sanden når ting blir litt for tøffe, sier Jensen.

Ap med helomvending
Hun sikter til de siste ukenes debatt om returer til Afghanistan, der Ap denne uken tok en helomvending. Det sørget for stortingsflertall for å stanse returer av de såkalte "oktoberbarna".

– Dette er en gruppe voksne som ikke har krav på og ikke trenger beskyttelse i Norge. Det er alvorlig at Ap etter denne snuoperasjonen sender en åpen invitasjon til Norge for asylsøkere med avslag i andre land. Det er nettopp dette vi har advart mot. Det eneste som kommer ut av denne vinglingen er at det signaliserer der ute i den store verden at Norge er i gang med å myke opp regelverket, sier Jensen, og legger til:

– Jonas Gahr Støre gjør som i 2015, da han inviterte 10 000 flyktninger til Norge, og haster dette gjennom i Stortinget uten å ha kontroll over konsekvensene av dette forslaget.

– Avhengig av streng asylpolitikk

Jensen understreker at Fremskrittspartiet fortsatt har klar og tydelig tale når det kommer til asyl- og innvandringspolitikken.

– I en verden der over 65 millioner mennesker er på flukt, og presset på Europas yttergrenser blir stadig sterkere, er Norge avhengig av en streng asylpolitikk som sørger for kontroll med innvandringen til Norge. Fremskrittspartiet vil ha en innvandringspolitikk som er streng og ansvarlig, ikke slapp og naiv, avslutter hun.

Se åpningstalen til Siv Jensen fra høstkonferansen "FrP mot 2019" her: