© Håkon Rusdal

Helse og omsorg

Norge skal ha verdens beste kreftbehandling

FrP støtter Aktiv mot kreft sitt arbeid for at alle kreftpasienter skal få likt behandlingstilbud. Det var den klare beskjeden fra Sylvi Listhaug og Bård Hoksrud da de besøkte Bærum sykehus.

Aktiv mot kreft har etablert Pusterom på 21 sykehus, der kreftpasienter får tilbud om persontilpasset trening. Nå ønsker stiftelsen å utvide tilbudet til alle sykehus som tilbyr behandling og oppfølgning ved kreft. De vil også at persontilpasset trening skal legges inn pakkeforløpet for kreft og tilbys fra diagnosetidspunktet.

- FrPs sitt mål er at Norge skal bli verdensledende innen kreftbehandling, og at alle med kreft skal få tilgang til de beste behandlingene som er tilgjengelig. Derfor mener vi at persontilpasset trening må legges inn pakkeforløpet for kreft og at pusterom må etableres på flere sykehus, sa partileder Sylvi Listhaug under besøket på sykehuset.

Akershus Universitetssykehus har allerede innført tilbud om persontilpasset trening fra diagnosetidspunktet for flere kreftformer. Erfaringer så langt viser færre liggedøgn, høyere pasienttilfredshet og lavere risiko for reoperasjoner. Listhaug og Hoksrud møtte flere kreftpasienter som hadde veldig godt utbytte av treningen.

- Det er et sjokk å få kreftdiagnosen for både pasientene og deres nærmeste. Da må vi sikre at de kan forberede seg både fysisk og psykisk på kreftbehandlingen snarest mulig. Når vi vet at det har veldig positiv effekt for mange pasienter med færre liggedøgn og reoperasjoner, så må selvsagt alle få denne muligheten, sa helsepolitisk talsperson Bård Hoksrud.

Det var Grete Waitz og nåværende daglig leder Helle Aanensen som for 15 år siden etablerte den private stiftelsen Aktiv mot Kreft. Listhaug og Hoksrud var full av lovord for innsatsen deres for å gi kreftpasienter en bedre behandling.

- Vi vil berømme Aktiv mot kreft som er hovedgrunnen til at det nå er etablert 21 pusterom på norske sykehus. De har gjort en formidabel jobb med å få dette på plass, og nå er det oss politikere som må overta stafettpinnen og komme over målstreken, sa Sylvi Listhaug.

Punkter Aktiv mot kreft ønsker å få gjennomført, som FrP støtter:

• Sørge for at alle kreftpasienter får likt behandlingstilbud og lik mulighet til prehabilitering
  • Stille krav til spesialisthelsetjenesten om å etablere Pusterom, gjerne i samarbeid med Aktiv mot kreft, ved alle sykehus som tilbyr behandling og oppfølgning ved kreftsykdom.
  • Sikre at alle kreftpasienter får informasjon og kunnskap om tilbudet på Pusterommet gjennom henvisning til oppstartssamtale på diagnosetidspunktet OG at de får tilbud om 12 timer hos AKTIVinstruktør etter endt behandling i spesialisthelsetjenesten.
  • Be om at persontilpasset trening som del av prehabilitering inkluderes i og implementeres gjennom pakkeforløpene for kreft, inkludert tilstrekkelig finansiering

Mer informasjon