Foto av Jan Steinar Engeli Johansen.

Foto: Bjørn Inge Bergestuen - FrP

Reagerer på ekkelt sykehushotell

– Jeg blir kvalm av å lese om tilstandene på dette pasienthotellet. Et slikt hotell skal bidra til at folk blir friskere, ikke at de blir syke av skitt og dårlig renhold, sier Jan Steinar Engeli Johansen.

Tirsdag kunne NRK avsløre at pasienthotellet i Tromsø hadde blod på veggen, avklipte tånegler i madrassen, store støvdotter på gulvet og størknet skitt på badet. FrPs sykehuspolitiske talsperson Jan Steinar Engeli Johansen reagerer med sinne.

– Jeg blir rett og slett provosert. Hvordan er dette mulig? Skitt oppover veggene og søppelbøtter som ikke blir tømt. Jeg forventer at pasienthotellene ved Universitetssykehuset Nord-Norge kjenner sitt ansvar og rydder opp, sier Engeli Johansen.

Problematikken er ikke ukjent

Kvinnen som meldte inn saken til NRK har forsøkt å komme i dialog med sykehusledelsen i mange måneder, uten å nå frem. Engeli Johansen mener at ledelsen må få prioriteringene i orden.

– Sykehusene og helseforetakene må begynne å prioritere de viktige arbeidsoppgavene som livredding, hygiene og forebygging, fremfor papirflytting og administrasjon. Hvert år siden vi kom i regjering har vi økt overføringene til sykehusene, og i budsjettet for 2020 har vi økt driftsbevilgningene med 1552 millioner kroner. Her er det ikke pengene, men prioriteringene som har vært problemet, avslutter han.