Foto av Siv Jensen

Foto: Bjørn Inge Bergstuen - FrP

Galt å hente IS-siktet kvinne til Norge

FrP tar dissens og står ikke bak regjeringens beslutning om å hente en IS-siktet kvinne til Norge.

– Fremskrittspartiet har vært villig til å hente det syke barnet til Norge. Men vår betingelse har vært at det skal skje uten at moren følger med, sier FrP-leder Siv Jensen

– Vi vil ikke hjelpe IS-mistenkte kvinner hjem. Vi står på vårt standpunkt og tar derfor dissens i regjeringen, og står ikke bak den beslutningen flertallet av regjeringspartiene har gjort i denne saken, forklarer hun.

FrPs innvandringspolitiske talsmann i Stortinget, Jon Engen-Helgheim er klar på at IS-krigere og IS-sympatisører har vendt det norske samfunnet ryggen, og ikke har noe i Norge å gjøre.

– FrP tar det for gitt at IS-kvinnen arresteres og straffeforfølges når hun eventuelt ankommer Norge. PST har tatt ut en siktelse mot kvinnen for brudd på terrorforbudet. Ingen IS-kvinne skal få presse FrP ut av regjering, slik at Norge får en langt mer liberal innvandringspolitikk. For dersom FrP går ut av regjering – er de eneste vinnerne de som ønsker flere innvandrere til Norge, sier Helgheim.

– Vi har strukket oss langt i denne saken. Vi sa ja til at barnet kunne komme til Norge, men det var aldri aktuelt for oss å hente hjem moren. Jeg forventer nå at de tre andre regjeringspartiene gir oss noen solide politiske innrømmelser, avslutter han.