Foto. Himanshu Gulati

Foto: FrP

– Mange helter der ute

Himanshu Gulati er blant dem som nå er i karantene. Han forteller om en travel hverdag på hjemmekontoret.

– Vi får et stort antall innspill fra bedrifter, organisasjoner og enkeltpersoner for øyeblikket. I tillegg har vi vanlige saker til behandling som vi skal følge opp. Det er derfor nok å ta tak i her på hjemmekontoret, og dagene er overraskende travle, sier Gulati.

Kan ta knekken på bedrifter

Himanshu Gulati er medlem av familie- og kulturkomiteen på Stortinget. Han mener politikerne har et viktig ansvar nå.

– Krisen vi nå står i er midlertidig, men har likevel potensiale til å ta knekken på en lang rekke bedrifter og institusjoner med solide tradisjoner, som er livsgrunnlaget for mange ansatte og som åpenbart vil bli etterspurt etter krisen. Disse må hjelpes og reddes gjennom denne tøffe perioden, sier han.

Må ikke glemme frilansere og selvstendig næringsdrivende

Gulati påpeker at han er glad for de solide tiltakene i den første krisepakken som ble vedtatt på Stortinget mandag.

Tiltak for selvstendig næringsdrivende og frilansere

• Selvstendig næringsdrivende og frilansere som mister hele eller deler av inntektsgrunnlaget sitt som følge av koronapandemien, får en kompensasjon der dekningsgraden er om lag 80 % av gjennomsnitt av de siste tre års inntekt begrenset oppad til 6G. Kompensasjonen dekkes fra og med 17. dag etter at inntektsbortfallet inntraff. Dette er en midlertidig ordning inntil videre. Endringen trer i kraft umiddelbart og utbetalingene skjer så raskt NAV får på plass en teknisk løsning.
  • Stortinget ber regjeringen komme tilbake med forslag til ytterligere kompensasjon for dem som er særskilt hardt rammet av konsekvensene av koronapandemien.

– Jeg er spesielt glad for at man ikke glemmer frilansere og selvstendig næringsdrivende. De har vanligvis et dårligere vern enn fast ansatte, men er minst like viktige for samfunnet og kanskje enda mer utsatt enn andre under denne krisen. Dette er modige folk som har våget å satse og skape sin egen arbeidsplass. Når vi nå er inne i en ekstraordinær situasjon, er det derfor viktig at vi ikke glemmer disse menneskene, sier han.

– Det er også viktig at partiene, på tvers av alle mulige slags skillelinjer, nå står sammen om hovedlinjene. Vi trenger ikke være absolutt enige om samtlige detaljer, men så lenge vi er enige om de største grepene bør vi stå tverrpolitisk sammen i denne krevende tiden. Det blir nok også flere slike runder fremover, legger han til.

– Mange har det tøft

Himanshu forteller at han forsøker å leve så normalt som mulig under de spesielle omstendighetene.

– Vi var på vei til min lillesøsters bryllup i utlandet da situasjonen plutselig eskalerte og de mest dramatiske tiltakene ble innført i forrige uke. Da var det bare å komme seg raskest mulig hjem til Norge og i karantene. Bryllupet ble utsatt. Nå prøver jeg å følge rådene så godt som mulig og leve normalt, men det er lite som er normalt med omstendighetene akkurat nå, sier Gulati, og legger til:

– Jeg prøver å gjøre det beste ut av situasjonen. Samtidig tenker jeg mye på at det er mange der ute som har det mye mer dramatisk og tøft enn de relativt små ulempene jeg opplever i hjemmekarantene.

Det er lite som er normalt med omstendighetene akkurat nå.

Har du noen tips til andre som er i karantene?

– Ring noen du bryr deg om, men som du i hverdagens mas og tjas ikke rekker å ta kontakt med. Selv får jeg vel endelig begynne å rydde gjennom gammelt skrot, som jeg nå ikke lenger har noen unnskyldning for å utsette.

Mange å takke

Gulati understreker at vi har mange å takke i situasjonen vi nå opplever.

– Det er mange helter der ute akkurat nå. På sykehus og sykehjem, bak rattet på leveringstransport, og mange andre små og store samfunnskritiske jobber vi nok ikke engang tenker over at finnes. Jeg ønsker å uttrykke min takknemlighet til alle disse individene, avslutter han.