Foto. Siv Jensen

Foto: FrP

– Regjeringens forslag er ikke godt nok

Fremskrittspartiet vil sikre flertall for noe i regjeringens forslag til krisepakke for oljenæringen, men krever betydelige forbedringer.

Regjeringen la torsdag frem sitt forslag til krisepakke for oljenæringen. Fremskrittspartiet vil sikre flertall for noe i pakken, men krever betydelige forbedringer for olje- og leverandørindustrien, forteller FrPs partileder, Siv Jensen.

– Det er bra at regjeringen, etter massivt press fra FrP og næringen, har skjønt alvoret for oljenæringen. Vi mener tiltakene burde kommet tidligere, men bedre sent enn aldri, sier hun, og legger til:

– FrP vil sikre flertall for de delene av forslaget som vil frigjøre penger i oljeselskapene til å kunne investere og dermed trygge arbeidsplasser i leverandørindustrien, men totalt sett er ikke dette godt nok.

– Ufattelig å øke særnorske avgifter nå

Jensen forteller at det særlig er to ting i forslaget FrP reagerer på.

– Det ene er at når regjeringen foreslår å endre friinntektene, vil det medføre at prosjekter som i dag er lønnsomme, ikke blir det lenger. Dermed vil tusenvis av arbeidsplasser kunne gå tapt. Dette er feil medisin nå. Vi må tvert imot sørge for at prosjekter som kan bidra til å holde hjulene i gang og få folk i jobb realiseres, sier hun.

– Det andre er at det er helt uaktuelt å øke Co2-avgiften for norsk industri. Det er helt ufattelig at regjeringen ønsker å øke særnorske avgifter i en tid der arbeidsplasser står på spill. Dette er det siste norske bedrifter trenger nå. Dette er ikke tiden for symbolpolitikk for å tekkes Venstre, SV og MDG. Vi er enige med Høyre Linda Hofstad Helleland når hun sier at det viktigste nå er å sikre arbeidsplasser, legger Jensen til.

Regjeringens forslag ikke godt nok

Partilederen forteller at partiet nå har en stor jobb foran seg for å få på plass forbedringer i forslaget.

– FrP kommer til å sikre flertall for noe i forslaget, men vi har en stor jobb foran oss for å få til endringer som skal utvikle Norges viktigste næring, fordi regjeringens forslag ikke er godt nok, avslutter hun.