Silje Hjemdal og Tor André Johnsen. Foto.

Rydder opp for barna

Foreldre som krysser landegrenser for å ha samvær med mindreårige barn, skal ikke i karantene på ordinært vis.

Stortingsrepresentantene Silje Hjemdal og Tor André Johnsen er lettet over at regjeringen nå rydder opp for barna.

– Dette var en skikkelig gladsak til barna nå i påsken. Vi er svært glade for at FrP, og ikke minst foreldrene, er blitt hørt i denne saken, sier Silje Hjemdal.

Hjemdal er familiepolitisk talsperson i Fremskrittspartiet. Sammen med Tor André Johansen har hun gjennom den siste uken stått på for å finne løsninger for familiene som har blitt rammet av karantenebestemmelsene. De har begge jobbet parallelt med politisk ledelse i ulike departement. Nå er det klart at barn som har måttet flyttet til utlandet med en av foreldrene sine fortsatt skal kunne opprettholde normalt samvær med begge foreldrene uten å måtte sitte to uker i karantene.

– Ville vært umulig

Hjemdal er tydelig på at mange barn allerede har det vanskelig. Det at en av foreldrene nå bor utenfor Norge, har gjort situasjonen for disse barna enda mer krevende.

– Én ting er at de har blitt flyttet til et nytt og ukjent land med et nytt miljø. Det kan også være krevende å opprettholde tilstrekkelig samvær med den andre forelderen som fortsatt bor i Norge, spesielt dersom myndighetene har innført en karanteneperiode på to uker for alle som kommer fra utlandet. Dette ville i praksis betydd at det ville vært umulig for disse barna å opprettholde normal kontakt med begge sine foreldre, sier hun.

Viktig med avklaring før påske

Hun forteller videre at hun og Johnsen har fått flere henvendelser fra frustrerte foreldre som har fryktet at barna deres ikke ville kunne være sammen med dem på lang tid.

– Ingen vet når korona-krisen roer seg, og dette skapte mye usikkerhet. Derfor var det svært viktig for FrP å få en avklaring på dette til påskehøytiden, sier Hjemdal.

God løsning for barna

Tor André Johnsen påpeker at FrP tar ombudsrollen på alvor.

– Når vi får slike henvendelser, der spesielt barn lider på grunn av foreldrenes valg og restriksjoner fra myndighetene, så må vi handle for å få til en god løsning for barna. Vi var utålmodige og hadde dårlig tid. FrP var fast bestemt på ikke å gi seg før saken var løst, sier han.

– Rører meg inn i hjerterota

Johnsen forteller at en av fedrene som kontaktet dem hadde et barn på åtte år i et av våre naboland.

– Savnet etter pappa var stort, og begge hadde gledet seg til koselige dager sammen i påsken. Det var stor frykt for at karantenereglene skulle sette en stopper for det, sier han, og avslutter:

– Slike historier rører meg virkelig langt inn i hjerterota. Derfor tok jeg og Silje kontakt med ulike departement for å få løst problemet, slik at det generelle samværet, og ikke minst påskeferien, ikke skulle bli ødelagt for disse barna.

Les mer om de siste endringene i restriksjonene fra regjeringen her: