Foto av Siv Jensen.

Foto: Elin Eike Worren

Sivs hjemme-påske

Partileder Siv Jensen tilbringer årets påske hjemme. Hun skal stelle litt i hagen og lage god mat, men tar ikke helt påskefri fra jobben som politiker.

Årets påske blir annerledes for mange. Det gjelder også Fremskrittspartiets partileder, Siv Jensen.

– Det ble ikke hyttepåske på de fleste av oss, men jeg skal nyte frisk luft hjemme. Jeg har sådd blant annet tomater, chili, squash og agurk, så jeg gleder meg til å se det spire og gro og ordne litt i hagen, sier Jensen, og legger til:

Sivs påsketips

• Bokanbefaling: De som beveger verden, av Ayn Rand
  • Favorittspill: Twister. Kjempegøy, og krever i tillegg fysisk aktivitet. Men husk smitterådene og spill bare med de i samme husstand!
  • Påskemat: Jeg har tenkt å starte grillsesongen, og da blir det både grønnsaker, fisk og kjøtt på grillen
  • Påskeaktivitet: Vel, jeg har iallfall tenkt å rydde litt i skap og skuffer
  • I påskeegget: Jeg er ikke så glad i sukker, så masse salt lakris blir bra!
– Det blir nok også litt jobbing. Nå har vi politikere et stort ansvar for å berge så mange bedrifter som mulig og redde arbeidsplasser. Det er mange som nå sliter med å få endene til å møtes, og det jobber vi så hardt vi kan for å hjelpe med. Når så mange er i en usikker økonomisk situasjon, kan ikke vi politikere ta helt påskefri.

Liv og helse må komme først

De siste ukene har vært preget av at landet står i en krevende situasjon. Jensen forteller at det gjør sterkt inntrykk å høre om alle som nå sliter som følge av økonomisk usikkerhet eller en hverdag i isolasjon.

– Det er viktig at alle bidrar for å redusere smitten nå. Liv og helse må komme først. Samtidig har jeg forståelse for at de smittebegrensende tiltakene som er innført er vanskelige for mange folk, familier og bedrifter. Derfor er politikernes viktigste jobb nå å arbeide frem tiltak for ikke å etterlate oss et næringsliv i ruiner, sier hun.

Trygghet i en usikker tid

Partilederen forteller at det arbeides på spreng på Stortinget, og i alle partier, med å finne gode løsninger for folk flest og for å få landet trygt gjennom krisen.

– Å arbeide med krisepakkene er krevende. Det er mange hensyn som skal tas, men det er positivt at partiene på Stortinget klarer å samle seg om felles løsninger i krisetider. Det er noe veldig fint ved det norske demokratiet, sier Jensen.

– Det er veldig viktig at vi politikere gjør det vi kan for å fjerne usikkerheten folk opplever. Jo mer trygghet vi kan gi nå gjennom tiltak som fjerner usikkerhet, jo mer bidrar vi til at vi beholder arbeidsplasser og at bedrifter ikke går under. Det handler om å sørge for liv og helse, samtidig som vi vedtar nødvendige tiltak for å sikre at vi redder flest mulig arbeidsplasser, sørger for at færrest mulig bedrifter går konkurs og at folk får trygghet i en veldig usikker tid, legger hun til.

Takk til alle som bidrar!

Hun påpeker at det nå er mange som fortjener en ekstra stor takk for å bidra til å holde hjulene i gang.

– Det er mange der ute som nå bidrar til å holde samfunnet i gang. Folk som jobber i helsevesenet og butikker, renholdsarbeidere, transportbransjen, lærere og barnehageansatte, og mange andre små og store jobber som vi vanligvis tar for gitt. De fortjener stor applaus, sier hun, og legger til:

– Det gjør også alle de frivillige som bidrar til å hjelpe andre med handling eller andre daglige gjøremål, alle som tar en ekstra telefon til noen som kanskje føler seg litt ekstra alene i denne tiden og alle som bidrar i dugnaden ved å holde seg mest mulig hjemme. Det er en overveldende dugnadsånd i dette landet, som på mange måter gir litt ekstra håp om at dette vil gå bra. Takk til alle som bidrar! Jeg vet det er vanskelig for mange nå, men vi skal klare dette sammen. Hold ut, og ta vare på hverandre.