Foto av Siv Jensen

Foto: Bjørn Inge Bergstuen - FrP

Vil stoppe mottak av kvoteflyktninger

Partileder Siv Jensen krever at regjeringen kutter i antall kvoteflyktninger.

Koronakrisen har ført til mange permitteringer og arbeidsledige. Èn uke etter koronatiltakene uttalte NHO at arbeidsledigheten ikke hadde vært høyere siden depresjonen på 1930-tallet. For å hjelpe folk flest og næringslivet, har Stortinget vedtatt flere krisepakker. Partileder Siv Jensen mener at Norge nå ikke har råd til å ta imot flere kvoteflyktninger.

– Krisepakkene har vært nødvendige og gode, men også svært kostbare. Vi står nå oppe i en betydelig økonomisk krise, og finansminister Jan Tore Sanner sa for noen dager siden at han frykter kollaps i norsk økonomi. Kostnaden ved å ta imot 3 000 kvoteflyktninger er beregnet til å være rundt 3 milliarder kroner det første året, og nesten 50 milliarder i et livsløpsperspektiv. Det sier seg da selv at vi ikke kan ta imot kvoteflyktninger nå, sier Jensen.

Store kostnader fremover

Jensen påpeker at Norge har store kostnader de neste årene knyttet til trygdytelser og pensjon. Fremskrivningene i revidert nasjonalbudsjett viser blant annet at Norge har forpliktet seg til å betale minst 9 000 milliarder kroner i fremtidige pensjonsutbetalinger.

– Det er snakk om helt vanvittige summer, og det er liten tvil om at det må kuttes i offentlig sektor og byråkratiet de neste årene. Det betyr at vi også må kutte i antall kvoteflyktninger, fortsetter Jensen.

Fremskrittspartiet kommer til å kreve at antall kvoteflyktninger reduseres når de skal forhandle med regjeringen.

– FrP mener at vi nå ikke har råd til å ta imot noen, det er vårt utgangspunkt når vi skal ha forhandlinger med regjeringen. Vi vet i tillegg at for hver enkelt flyktning vi tar imot til Norge, kan vi hjelpe langt flere i nærområdene. I tiden fremover blir det viktig å ha kontroll på økonomien, og da må vi bruke pengene der de hjelper mest, avslutter Jensen.