Sylvi Listhaug. Foto.

Foto: FrP

– Norske interesser må prioriteres først

FrP reagerer på at regjeringen øker egenandelene for syke mennesker og øker flere avgifter, mens de prioriterer bistand og kvoteflyktninger når Norge står midt i en krise.

Regjeringen la onsdag frem sitt forslag til statsbudsjett for 2021. FrPs finanspolitiske talsperson, Sylvi Listhaug, er ikke imponert over forslaget.

– Dette budsjettet er en god påminnelse om hvorfor FrP gikk ut av regjering. Norge står midt i en krise. Tusenvis av mennesker er permittert eller arbeidsledige. Regjeringens svar er å øke avgiftene for både folk og bedrifter. I tillegg sender de en ekstraregning til syke mennesker gjennom å øke egenandelene både på medisiner, legebesøk og behandling. Det er smålig og usosialt, sier Listhaug.

Norske interesser først

Hun forteller at Fremskrittspartiet regjeringen på at regjeringen øker egenandelene på medisiner, legebesøk og behandling, mens de freder bistandsbudsjettet og vil hente rekordmange kvoteflyktninger til Norge.

Her er noen av de viktigste punktene fra budsjettet:

• Regjeringen kutter veibudsjettet (med FrP-statsråder økte vi bevilgningene til vei med 15 mrd).
  • Bilavgifter økes med 1 mrd.
  • Regjeringen kutter avgifter på lettbrus med 30 prosent, men gjør ingen andre grep på avgifter på typiske grensehandelsvarer.
  • Regjeringen skal fortsatt være verdensmester og bevilger 38,1 milliarder kroner til bistand. Det utgjør 1 prosent av bruttonasjonalinntekt.
  • Regjeringen lytter ikke til FrP om å kutte i mottak av flyktninger. De tre regjeringspartiene åpner for å ta imot 4000 flyktninger neste år.
  • Regjeringen vil kutte pensjonstilskuddet til private barnehager med 350 millioner kroner.
  • Regjeringen følger opp FrPs krav fra den tid vi satt i regjering om å kutte i eiendomsskatten. Den kuttes fra 5-4 promille.
  • Regjeringen kutter 300 mill til tunge brukere.
  • Regjeringen kutter i fergetilskudd.
  • Regjeringen øker egenandelene til de som har høye utgifter til legebesøk og medisiner, ved å slå samme frikort egenandelstak 1 og 2, og øke taket til 3183.

– Mens det sendes ekstraregninger til syke, bilister og folk flest, velger regjeringen, selv når landet står i en krisesituasjon, å prioritere bistand og mottak av kvoteflyktninger. Senest i forrige uke kom det en rapport som viser at vi sender flere milliarder bistandskroner til diktaturstater. Nå må det bli slutt på dette. Vi må prioritere norske interesser først, sier Listhaug.

– Mageplask

Listhaug påpeker at FrP er skuffet over at regjeringen kun reduserer avgiftene på sukkerfri brus, og ikke andre grensehandelsutsatte varer.

– Det er et mageplask fra regjeringen, og spesielt Høyre; der flere politikere har vært ute og snakket varmt om behovet for å sette ned avgiftene i Norge, sier hun.

Dyrere å kjøpe ny bil

Hun reagerer også på at regjeringen øker avgiftene for bilistene med nær en milliard kroner, samtidig som de reduserer bevilgningene til å bygge veier.

– Vi ser at bilistene rammes gjennom økte avgifter som vil gjøre det dyrere å kjøpe ny bil. Både hybridbiler og diesel- og bensinbiler blir dyrere som følge av regjeringens budsjettopplegg, sier Listhaug.

Vil stille klare krav

Fremskrittspartiet er klare til å forhandle om budsjettet, men Listhaug understreker at partiet stiller klare krav til regjeringspartiene.

– Fremskrittspartiet er veldig tydelige på at norske interesser nå må settes i høysetet. Det betyr kutt i bistand og antall kvoteflyktninger. Det betyr å prioritere eldre, pensjonister og syke mennesker. Hovedjobben vår fremover blir å trygge og skape arbeidsplasser. Det er derfor vi ønsker å få ned avgiftsnivået på grensehandelsutsatte varer. Vi må slutte å sponse Sverige, fortsette å bygge vei i Norge og få ned bompengebelastningen, avslutter Listhaug.