Siv Jensen i rød genser foran trær i høstfarger. Foto. Kredit: Pia Sønstrød

Foto: Pia Sønstrød

Nå innføres reell obligatorisk testing på grensen

– Regjeringen laget en ordning som ikke var god nok, sier Siv Jensen.

Siden august har FrP ment at vi må innføre obligatorisk testing for innreisende til Norge. 2. januar hevdet regjeringen at dette var innført, dessverre viste seg at det bare var på papiret. Nå endrer heldigvis regjeringen praksisen.

Fremskrittspartiets partileder, Siv Jensen, sier at regjeringens ordning ikke har vært god nok til nå.

– Regjeringen laget en ordning som ikke var god nok. Det er provoserende at vi som bor i landet sitter hjemme uten å kunne få besøk mens det ikke er kontroll på importsmitten. Fire av ti som ankom Gardermoen de første dagene etter nyttår unnlot å teste seg. Det har ikke vært god nok kontroll på hvorvidt disse har testet seg i ettertid. Det hjelper ikke å være strenge på papiret om det ikke følges opp i praksis, sier Jensen, og legger til:

– Det er et bevis på at opplegget til regjeringen for å forhindre importsmitte ikke har fungert. Regjeringen har hele tiden vært på etterskudd.

Har ikke hatt kontroll på importsmitte

Det har florert med historier om arbeidsinnvandrere som har reist inn i Norge uten å ha blitt testet på grensen, eller som har brutt karantenereglene. Jensen sier at dette går ut over lokalmiljøene og næringslivet, samtidig som det utgjør en smitterisiko.

– I mange områder vet vi at det knapt er smitte utover det som er importert. Derfor er det svært viktig å få kontroll på de som kommer inn i landet. Dette er ikke et angrep på alle de som følger reglene, men en konsekvens av at noen jukser og utsetter resten for potensiell økt smittefare. Dessverre har det vært slik at noen jukser, enten med papirene om obligatorisk negativ test fra hjemlandet, at de ikke tar den obligatoriske testen på grensen eller ikke overholder 10 dagers karantene, sier hun.

FrP: Nei til portforbud

Mens flere grenseoverganger har stått vidt åpne, det ikke har vært strukturer til å følge opp obligatorisk testing og det ikke har vært skikkelige kontrollmekanismer som sørget for at arbeidsinnvandrere overholder karanteneplikten, vurderer regjeringen å innføre portforbud.

Siv Jensen sier at vi nå trenger flere tiltak for å få bukt med den økende importsmitten.

– Fremskrittspartiet har fremmet flere forslag som regjeringen nå bør lytte til, blant annet obligatorisk karantenehotell og økt bemanning på grensestasjonene, samtidig som vi sier nei til å akseptere koronatester fra utlandet. Mens regjeringen vurderer portforbud som i praksis vil fengsle nordmenn i egne hjem på visse tidspunkt, mener vi de må bruke tiden sin på å skaffe kontroll på grensene. Vi vil ha på plass mannskap på grenseovergangene, ikke bare skilt, og mer kontroll og bøtelegging av de som kommer til landet og bryter reglene, avslutter Jensen.