Energi og klima

Olje er vår viktigste næring

Fremskrittspartiet vil

Oljenæringen skaper vekst, velferd og arbeidsplasser i hele landet. FrP vil videreutvikle Norge som en energinasjon, ved å tilrettelegge for arbeid og verdiskaping. Norge har store naturressurser, sterke bedrifter med mye kompetanse og erfaring, avanserte teknologimiljøer og mye kapital.

FrP fører en politikk som stimulerer til bedre høsting av energiressursene, samt styrket satsing på forskning og utvikling av energiproduksjon og forbruk. Vi jobber for en ansvarlig og økonomisk bærekraftig energi- og klimapolitikk. I tillegg er det viktig for FrP å kutte kostnader og byråkrati gjennom effektivisering av forvaltningen, slik at vi får en enklere hverdag for både folk flest og næringsliv.

Økt satsing på olje og gass

Petroleumsnæringen er svært viktig for norsk økonomi og velstand. FrP vil derfor at det skal satses videre på kartlegging og leting i olje- og gassektoren. I tillegg ønsker vi å legge til rette for økt satsing på forskning og utvikling i sektoren. FrP vil sikre stabile og langsiktige rammevilkår for olje- og gassnæringen, og stimulere til fortsatt verdiskapning, lønnsomhet og konkurransekraft i bransjen.

FrP støtter ikke kostbar symbolpolitikk som kun flytter utslipp til andre steder i verden.

Vi vil kartlegge forekomster av mineraler på norsk sokkel for å sikre muligheten for etterspurte råvarer og fremtidige inntekter til Norge. FrP støtter ikke CCS-prosjektet Langskip, der staten tar nesten all risikoen og velter regningen over på skattebetalerne.

Visste du at prestisjeprosjektet Langskip allerede har sprukket med nær én milliard kroner? FrP mener staten bør trekke seg ut av prosjektet.

En klimapolitikk som virker

FrP vil ha en effektiv, økonomisk klimapolitikk som virker. Vi vil prioritere kostnadseffektive tiltak, ikke kostbar symbolpolitikk.

Målet er å få redusert de samlede utslippene. FrP vil derfor prioritere tiltakene som i et globalt perspektiv gir størst reduksjon i CO₂-utslipp for hver krone investert. Vi må ha en klimapolitikk som bidrar til arbeidsplasser i Norge og gir reelle utslippskutt til en lavest mulig kostnad. FrP er imot en sterk økning i CO₂-avgiften.

FrP ønsker å kjøpe klimakvoter fremfor å betale for dyre symboltiltak. Forurensingen kjenner ingen landegrenser, og en vesentlig del av utslippene i Norge skyldes utslipp fra andre land. Vi vil derfor arbeide for internasjonale miljøavtaler som sikrer like rammebetingelser.