© Håkon Rusdal

Familie og oppvekst

20 år etter barnehageforliket: Småbarnsfamilienes valgfrihet står på spill

16. juni var det 20 år siden barnehageforliket ble vedtatt i Stortinget. Reformen ga private aktører mulighet til eierskap over barnehager og førte raskt til full barnehagedekning. Partileder Sylvi Listhaug og en av hovedarkitektene bak forliket, Siv Jensen frykter nå for mangfoldet i barnehagesektoren.
Siv Jensen © Håkon Rusdal

– Bakteppet for barnehagereformen var alvorlig. Det var stor mangel på nok barnehageplasser. Mange småbarnsforeldre sto i endeløse køer, og det vokste i tillegg frem et svart marked for dagmammaer. Det offentlige klarte ikke møte etterspørselen etter barnehageplasser og vi var nødt til å tenke nytt, sier Jensen.

Fremskrittspartiet tok raskt ansvar. Siv Jensen og SV-politiker Øystein Djupedal satt seg ned for å løse problemet. Ideologiske kjepphester ble lagt til side og de to ble raskt enige om en skisse som resulterte i en av de mest vellykkede reformene i norsk historie.

– For FrP handlet det om å likebehandle private barnehager med offentlige og ideelle aktører. Vi visste at privat driverkraft og innovasjon kunne revolusjonere hele sektoren og gi nok barnehageplasser. Det var ikke noe problem for meg å akseptere SVs ønske om at det offentlige skulle garantere for en makspris per barnehageplass. Vi ble raskt enige, noe som i praksis tvang de andre partiene til et forlik, sier Jensen.

Sylvi Listhaug © Håkon Rusdal

Etter forliket i Stortinget ble køene kraftig redusert. Kun et par år senere oppnådde Norge full barnehagedekning. Foreldreundersøkelser viser at småbarnsforeldre jevnt over har vært mer fornøyde med de private barnehagene. 20 år etter forliket har derimot den politiske vinden snudd. De private barnehagene utsettes jevnlig for målrettede angrep fra flere partier.

– Det er ufattelig at flere partier forsøker å undergrave viktigheten av de private barnehagene. Begreper som «velferdsprofitør» avslører at det for enkelte er viktigere å tåkelegge debatten enn å diskutere kvaliteten på barnehagene. For FrP er barnas beste det viktigste, ikke en ideologisk dragkamp om hvem som eier barnehagene. I stedet for å ødelegge noe av det som fungerer best i velferdsmodellen vår, burde regjeringen heller konsentrere seg om å rydde opp på andre samfunnsområder, sier Listhaug.

– I byer som Oslo ser vi at de rødgrønne partiene tvangskommunaliserer private barnehager. Siden 2019 har byrådet til Raymond Johansen brukt 724 millioner kroner av skattebetalernes penger på å svekke småbarnsfamilienes valgfrihet. Dette er penger som heller kunne ha gått til å styrke eldreomsorgen, der Oslo har enorme utfordringer, sier Listhaug.

Barnas beste er det viktigste, ikke en ideologisk dragkamp om hvem som eier barnehagene

Siv Jensen og Sylvi Listhaug © Håkon Rusdal

Etter at FrP gikk ut av regjering i 2020 kuttet Solberg-regjeringen pensjonstilskuddene til de private barnehagene med flere hundre millioner kroner. Støre-regjeringen har videreført og økt kuttene i pensjonstilskuddene i en situasjon der nesten halvparten av de private barnehagene budsjetterer med underskudd.

Barnehageforliket er noe av det jeg er mest stolt over at jeg fikk gjennom i min politiske karriere. Det fjernet køene, økte småbarnsfamiliers valgfrihet og styrket kvaliteten i hele sektoren. Jeg frykter for nå for fremtiden til de private barnehagene, sier Jensen.

Mer informasjon